Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Så gör du vardagen säkrare för din brevbärare

Mörka trapphus med risk för fallskador och trasiga brevinkast som skär sönder brevbärarnas fingrar. Så kan det se ut i de värsta trappuppgångarna. Med några enkla insatser kan du göra brevbärarens dag säkrare.

Det är inte ovanligt att brevbärare tampas med dålig arbetsmiljö när de delar ut posten. Dåligt upplysta trapphus, brevinkast som är trånga, tröga, trasiga eller felaktigt placerade hör till de vanligaste problem. Många gånger kan arbetsmiljöproblemen vara relativt enkla att åtgärda, men eftersom PostNord inte äger fastigheten eller brevinkasten måste PostNord få hjälp av fastighetsägaren.
 
Därför är det fastighetsägarna som ansvarar för en säker arbetsmiljö i sina lokaler.

De vanligaste felen i trapphusen:

  • Dålig belysning
  • Trasiga brevinkast
  • Tröga luckor som är svåra att öppna
  • Brevinkast som är för små
  • Brevinkast som är felplacerade

Det här säger lagen:

PostNord är, enligt utdelningsplikten, skyldigt att dela ut post till alla fem dagar i veckan. Detta gäller dock bara under förutsättningen att mottagaren har en godkänd anordning för att ta emot post. I flerfamiljshus innebär det att brevinläggen i dörrar eller fastighetsboxar ska vara utformade på ett visst sätt. Arbetsmiljölagen innebär att arbetsgivaren, i detta fall PostNord, inte får utsätta sina anställda för risker i arbetsmiljön. Eftersom PostNord inte äger fastigheterna behöver PostNord hjälp av fastighetsägarna att åtgärda de fel som finns.

Customer service