Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Talare – Retail Day februari 2024

Den 20 februari arrangerar vi digitala sändningen Retail Day med intressanta samtal, insikter och analyser från e-handelsbranschen. Här kan du läsa om våra talare.

Ellinor Persson – programledare/moderator

Ellinor Persson en av Sveriges mest rutinerade programledare med cirka 1000 direktsändningar bakom sig på SVT, TV3, TV4+, Kanal5 och P3. Ellinor har också jobbat som tv-journalist på flertalet produktionsbolag i Sverige. Ellinor har modererat PostNord Retail Day sedan hösten 2021.

Marie Rudolfsson – Affärsområdeschef Paket, PostNord

Marie Rudolfsson är Affärsområdeschef för Paket på PostNord och har jobbat inom detaljhandeln i hela sitt yrkesverksamma liv. Hon är utbildad ekonom och innan Postnord har hon under många år jobbat som Affärscontroller på både ICA och Apoteket. På Apoteket har Marie varit chef för Affärsenheten Vård med fokus på B2B, men merparten av tiden jobbade hon inom retail som Försäljningschef och som Affärschef Butik. Hon har ett stort intresse för kundbeteenden, retail och ledarskap och har jobbat mycket med omnifrågor, kunderbjudande och driftsfrågor samt även drivit många förändringsarbeten.

Jan Jakobsson – Chef Digital Partner AO Paket, PostNord

Jan Jakobsson, Chef Digital Partner på PostNord, driver transformationsfrågor med PostNords kunder och partners med målet att förenkla och utveckla e-handelsaffären för alla parter. Hans fokus ligger på det digitala ekosystemet och sista-milen-logistiken, det vill säga logistiken från onlineköp till leverans. Han arbetar både operativt och taktiskt mot kunder och partners kopplat till transportsystem, e-handelsplattformar, fraktalternativ, affärssystem och mycket mer. Jan har många års erfarenhet inom e-handel, merparten hos PostNord men även en tid hos It-bolaget Pulsen Retail, och är också talesperson för PostNords E-barometer.

Jonas Arnberg – Detaljhandelsexpert och rådgivare

Jonas Arnberg har arbetat med analys av den svenska handeln hela sin karriär och har roller på sin meritlista så som vd på HUI, chefsekonom på Svensk Handel och seniorkonsult på Prime & United Minds. Idag driver Jonas Arnberg bland annat startupen Shopadviser med ambitionen att bygga den digitala handelns möjligheter med den fysiska handelns fördelar.

Robin Teigland – Entreprenör, professor och forskare, Chalmers tekniska högskola

Robin Teigland är professor i strategi och digitalisering vid Chalmers tekniska högskola och ledamot vid Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien. Hon omnämns ofta som en pionjär inom hur olika teknologier, exempelvis AI, kan driva cirkulära affärsmodeller och innovationer. Robin arbetar även inom den globala digitala blå ekonomi som direktör för Ocean Data Factory Sweden och som grundare till Peniche Ocean Watch Initiative i Portugal och sustain tech-bolaget Ekbacken studios. Veckans affärer har vid flera tillfällen listat Robin som en av Sveriges mest inflytelserika kvinnor och hon är en globalt efterfrågad talare.

Emma Hernell – Vd, HUI Research

Emma Hernell är VD på HUI Research. Hon har under många år arbetat som rådgivare åt företag i detaljhandeln och fastighetsbranschen. Hon brinner för att förstå konsumtionslandskapet och människornas drivkrafter för konsumtion och hur det påverkar våra städer och samhällen.

Johan Munck – Vd, Polarn och Pyret

Johan gick in som vd på barnklädesföretaget Polarn O. Pyret 2020, och har innan dess dedikerat hela sin karriär till just textilföretag och detaljhandel. Han har under många år arbetat utomlands för bland annat modejätten H&M och klädföretaget Esprit. Under PostNord Retail Day kommer Johan att diskutera hur Polarn O. Pyret tog sig igenom krisen till följd av pandemin och hur de nu går in starkare i nästa utmaning i form av en potentiell lågkonjunktur.

Rebecka Berntsson – Public Policy Manager Nordics, Amazon

Rebecka Berntsson arbetar med samhällspolitiska frågor på Amazon. Hon verkar för att lagstiftningar inom hållbarhetsområdet ska bidra till att stärka SME:er, påskynda en grön omställning och och gynna ett inkluderande entreprenörslandskap. Hon har internationell erfarenhet av att främja gröna investeringar för stora och små företag och har tidigare arbetat på Nasdaq, Schibsted och Folksamkoncernen.

Tom Thörnblom – Kommunikations- och hållbarhetschef, Lyko

Tom Thörnblom är Kommunikations- och hållbarhetschefen som sedan 2019 är ansvarig för kommunikation, hållbarhet och investerardialoger på Lyko. Med bakgrund från finansbranschen, och med ett stort intresse för hållbarhet, har han bland annat varit med och tagit fram Svensk Handels Branschöverenskommelse om fossilfria leveranser.

Jakob Nordfeldt – Vd, Skrym

Efter examen från Handelshögskolan och Oxford och under ett prisbelönt hållbarhetsprojekt med Adlibrisgruppen föddes Skrym. Idag jobbar Jakob Nordfeldt med att driva Skryms expansion till nya marknader och segment via utveckling av tekniska lösningar för att hjälpa bolag att möta uppkommande krav från PPWR och CSRD.

Josephine Darlington – Programansvarig, ASTER – Alliance for Sustainable E-commerce 

Josephine är ansvarig för ASTER, ett innovationsprogram finansierat av Vinnova och Energimyndigheten som arbetar för hållbar e-handel. Hon brinner för samverkan och arbetar med hållbarhet och att aktörer inom olika branscher ska samarbeta för att snabbare ställa om. Tidigare har Josephine bland annat arbetat som projektledare inom digitaliserad och urban logistik hos innovationsplattformen CLOSER, samt som programkoordinator och internationell koordinator inom det strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden.

Erika Svensson – Hållbarhetschef, Apotea

Erika har lång erfarenhet av både strategiskt och operativt hållbarhetsarbete inom näringsliv, ideell sektor och fackförbund. Erika har arbetat med strategi- och utvecklingsarbete, projekt- och processledning, chef- och ledarskap, pedagogik och utbildning för hållbar utveckling. Idag är Erika Hållbarhetschef på Apotea, Sveriges största nätapotek och initiativtagare till projektet e-com ready.

Naznoush Habashian – Hållbarhetschef, PostNord

Naznoush Habashian är PostNord Sveriges hållbarhetschef, hon har utsetts två år i rad som en av Sveriges mäktiga inom hållbarhet och är en av Sveriges agendasättare inom mobilitet. Hon har bland annat arbetat på Försvarsmaktens högkvarter där hon varit ansvarig för forskning och utveckling inom miljö- och energifrågor, miljöchef och slutligen hållbarhetschef. Naznoush har varit ansvarig och Sveriges sakkunniga för en rad olika internationella hållbarhetsfrågor och är en flitig debattör, föreläsare och panelist inom hållbarhet och ledarskapsfrågor. Naznoush har även bland annat deltagit i Kulturbygget som är Riksbyggens nya program om företagskultur, Karriärpodden, podden Nexer Women for tech, En Hållbar Podd och Mats & Axels Vlogg.

Gustav Hasselgren – Vd, Apohem

Med över 15 års erfarenhet inom retail och varumärken har Gustav Hasselgren hunnit axla ett flertal roller genom åren. Sedan 2019 är han vd på Apohem, som Pricerunner utsett till både “Årets e-handlare” inom hälsa och “Årets e-mästare”, alla kategorier. Gustav är även ordförande i Sveriges Apoteksförening och i ett välkänt underklädesbolag.

Björn Thorngren – Vd, Meds

Björn Thorngren är vd och medgrundare på MEDS, Sveriges snabbast växande företag enligt Financial Times. Han har tidigare erfarenhet från ledande riskkapitalfonder och investmentbanker, och han har även haft ledande befattningar på ett Nasdaq-listad amerikansk techföretag.

Jonas Häggqvist – Vd, Parfym.se

Jonas Häggqvist är vd för Parfym.se och har 15 års erfarenhet från handelsbranschen. Han har både byggt företag från grunden och vänt större verksamheter med fel trend under tuffa förutsättningar. Efter att ha jobbat mycket i makroekonomiska marknader som Egypten och Tunisien har han ett brett perspektiv kring internationella organisationer, stora som små.

Joel Falck – Grundare Kitchentime och e-handelsrådgivare

Joel Falck är expert inom e-handel, marknadsföring, internationell expansion och startade samt drev KitchenTime till att bli en av Nordens största e-handlare inom köksprodukter. Idag driver han projekt inom cirkulär ekonomi och är rådgivare inom e-handeln.

Sebastian Rudenstam – Medgrundare och vd Beleco

Sebastian är medgrundare till Beleco, en flexibel och hållbar prenumerationstjänst för möbler till kontoret. Beleco erbjuder en helt cirkulär tjänst där tillverkarna får royalties per månad istället för att skapa, sälja och tjäna pengar en gång, vilket minskar behovet av massproduktion. Lyssna på varför mer än 500+ företag som Kry, Pleo, Investor, Bolt, Uniqlo och Vogue väljer Beleco och deras cirkulära lösning.

Sofia Hagelin – Head of Circular, PR and communications Tradera

Sofia Hagelin är delägare och kommunikationschef för Tradera. Hon har tidigare varit med och grundat den digitala resebyrån Resfeber.se, som var Sveriges femte största när hon lämnade 2009. Med mångårig erfarenhet och intresse för hållbarhet och återbruk har Sofia ett brett perspektiv på ny-konsumtionens baksidor och svenskarnas förändrade attityd till begagnathandel.

Anders Ekman – Medgrundare och partneransvarig, Ingrid

Anders Ekman är medgrundare till Ingrid, ett bolag som sedan 2015 vuxit till att ha 100 anställda och 120 miljoner ordrar på sin plattform. Anders trivs i gränslandet mellan strategi och genomförande, och har bland annat expertis inom SaaS-utveckling och företagsbyggande. Utöver detta tycker Anders om att ifrågasätta normer och bidra med nya perspektiv inom e-handelsbranschen.

John Ekman – Chief Conversionista & Partner, ARC

John Ekman är grundare av Conversionista – nummer 1 på konverteringsoptimering i Skandinavien. Sedan 2017 är Conversionista en del av ARC-gruppen, där han även är delägare. Med stor förståelse för det mänskliga beteendet skapar han digitala lösningar som konverterar och fungerar, och han brinner för att göra “komplicerade saker roliga och lätta att lära sig”.

Claes Eriksson – Head of Data & Measurement Northern Europe, Google

Med snart 20 års erfarenhet från Google är Claes Eriksson en av företagets mest erfarna och kunniga personer inom annons- och ad tech. I dagsläget leder han Data- and Measurement-teamet i norra Europa, med fokus på att öka annonsörernas digitala mognad. Utöver detta sitter han i Google Sveriges ledningsgrupp.

Fredrik Norberg – Vd, Cdon

Fredrik är vd för Cdon sedan den 12 april 2023. Fredrik är även grundare av och vd för Fyndiq AB. Innan han grundande Fyndiq, hade Fredrik grundat och lett företag inom e-handelslogistik samt fraktoptimering.

Per Hansson – Fulfilment Director, Boozt

Per Hansson är Fulfilment Director på Boozt och har mer än 10 års erfarenhet av att vara chef inom logistikvärlden. Hans bakgrund som professionell inom militären har gett honom mycket starka ledaregenskaper, likväl som förmågan att hålla sig lugn under intensiva perioder. Han är ett riktigt proffs inom försörjningskedjan med ett positivt mindset.

Katarina Graffman – Dr. kulturantropologi

Katarina Graffman är doktor i kulturantropologi och arbetar som forskare, föreläsare och författare. Under drygt två decennier har Katarina hjälpt företag att förstå konsumtionskulturen och människors beteenden. Tillsammans med Jacob Östberg, professor i reklam och PR, har hon skrivit böckerna Vi är vad vi köper (2018) och På spaning efter den tid som kommer (2020). Katarina är även krönikör för Resumé och Market.

Anna Nordlander – Amazonexpert

Anna Nordlander är en av Sveriges ledande experter på Amazon och har över tio års erfarenhet av internationell försäljning via marknadsplatsen. Hon är medgrundare till konsultbyrån Amzello och författare till boken Amazonkoden.

Bengt Wessborg – E-commerce- och AI-expert, Ghostar

AI-experten Bengt Wessborg har jobbat med både e-handel och artificiell intelligens sedan 1999. Hans nya bolag Ghostar hjälper företag med e-handel och skräddarsydda lösningar, och nyttjar bland annat AI som verktyg för att lyckas. Han har nyligen släppt en bok vid namn Backstage Commerce – How to be successful like a rockstar with your e-commerce business.

Anjali Bhatnager – Vd, Tørn

Anjali Bhatnagar är grundare och vd för Tørn, en marknadsplats för försäljning av överskottsmaterial från byggvaruhandeln. Hon har en doktorsexamen i fysik och mer än 20 års erfarenhet inom ledarskap, teknologi och produktutveckling. Hon blev utnämnd till en av Norges 50 främsta kvinnor inom tech i år 2021.

Tom Flumé – Vd och grundare, Moss & Noor

Tom Flumé är tvålentreprenör, expert på lönsam ehandel och tidigare konsult åt några av världens största Retail-bolag. Grundare och hjärnan bakom varumärket Moss & Noor - "hudvårdens Nike".

Wilhelm Sporrong – Medgrundare och vd, Gamifiera

Wilhelm Sporrong var vd för Webhallen i tio år och byggde världens första gamifierade kundupplevelse inom e-handel. Idag driver han SaaS-bolaget Gamifiera, som erbjuder en plattformslösning för gamifierad kundupplevelse. Med åsikten att framgångsrik e-handel går stick i stäv med traditionella normer utformar han emotionella incitament som gör att kunden istället vill engagera sig med e-handeln oftare och längre.

Amer Mohammed – Digital director

Amer Mohammed är entreprenören med fyra misslyckade bolag, två lyckade exits och två stora bolagstransformationer för några av nordens största bolag. Enligt Amer måste alla organisationer som vill överleva hänga med i digitaliseringen och automatiseringen, vare sig man vill eller inte. Inga undantag.