Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Retail Day 2023

Talare – Retail Day februari 2023

Den 21 februari arrangerar vi digitala sändningen Retail Day med intressanta samtal, insikter och analyser från e-handelsbranschen. Här kan du läsa om våra talare.

Andreas Koschnike – e-handelschef, J.Lindeberg

Andreas Koschnike är i branschen mest känd som grundare av klädföretaget Caliroots. Under 2020 sålde han bolaget till Footway men har därefter fortsatt verka för bolaget som Brand Director. Andreas har nu lämnat Caliroots för en ny spännande utmaning som e-handelschef på J.Lindeberg, och ska leda varumärkets digitala expansion och tillväxtresa.

Johan Munck – vd, Polarn O. Pyret

Johan gick in som vd på barnklädesföretaget Polarn O. Pyret 2020, och har innan dess dedikerat hela sin karriär till just textilföretag och detaljhandel. Han har under många år arbetat utomlands för bland annat modejätten H&M och klädföretaget Esprit. Under PostNord Retail Day kommer Johan att diskutera hur Polarn O. Pyret tog sig igenom krisen till följd av pandemin och hur de nu går in starkare i nästa utmaning i form av en potentiell lågkonjunktur.

Moon-Suck Song – vd och medgrundare, Panagora

Moon-Suck Song är en visionär, e-handelspionjär och medgrundare av den digitala byrån Panagora och specialiserad på e-handel. Han har över 20 års erfarenhet inom branschen och har jobbat som entreprenör och konsult hos kända e-handelsbolag så som SNS (Sneakersnstuff) och Royal Design. Han var även med och lanserade den första butiken för en Iphone och har varit med och designat Klarna Checkout. Moon-Suck Song har en särskild passion och expertis inom konsumentbeteende och kommer att prata under Retail Day om hur företag kan lyckas kapitalisera på detta.

 

Sara Rosengren – professor i retail, Handelshögskolan i Stockholm

Sara Rosengren är professor i retail vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon är även chef för Center for Retailing (CFR) och ordförande för European Advertising Academy. Rosengrens forskning handlar om konsumentbeteende, marknadskommunikation samt detaljhandel och under PostNord Retail Day kommer hon att bidra med ett forskningsperspektiv på förändrade konsumtionsmönster. Vad kan vi förvänta oss av framtidens slutkonsument och hur påverkade är slutkonsumenterna av pandemi, kris och inflation?

Emma Hernell – vd, HUI Research

Emma Hernell är vd för HUI Research som ägnar sig åt analys och rådgivning inom den svenska handeln. Emma har under många år arbetat som rådgivare åt företag inom detaljhandeln och fastighetsbranschen och brinner för att förstå människors drivkrafter för konsumtion och hur de påverkar vårt samhälle. Hon är också en eftertraktad föreläsare inom ämnet framtidens handel.

Magnus Ohlsson – Detaljhandelspodden/Retailomania, We hunt for heads

Magnus Ohlsson är detaljhandelsstrategi och har många års erfarenhet av operativa roller inom handeln. Idag är han vd för We hunt for heads som arbetar med rekrytering, Executive Search och retailstrategi inom detaljhandeln. Han spanar även på kundbeteenden och förutsättningarna för framtidens handel tillsammans med Jonas Arnberg i Detaljhandelspodden. Under PostNord Retail Day kommer Magnus att prata om vinnande koncept under tidigare kriser och berätta om hur man bemästrar den förväntade lågkonjunkturen.

Jonas Arnberg – detaljhandelsexpert och rådgivare, N/A

Jonas Arnberg har arbetat med analys av den svenska handeln hela sin karriär och har roller på sin meritlista så som vd på HUI, chefsekonom på Svensk Handel och seniorkonsult på Prime & United Minds. Idag driver Jonas Arnberg bland annat Detaljhandelspodden tillsammans med Magnus Ohlsson, och startupen Shopadviser med ambitionen att bygga den digitala handelns möjligheter med den fysiska handelns fördelar.

Rickard Lyko – vd och grundare, Lyko

2008 efter universitetsstudier flyttade han hem till pojkrummet för att satsa helhjärtat på e-handeln som hans far startat några år tidigare.
Lyko Group AB har idag vuxit till att bli den ledande skönhetsaktören i Norden med branschens bredast produktutbud, över tusen anställda och 2,4 miljarder i omsättning.
Lyko.com har försäljning i åtta länder, 33 integrerade butiker och salonger i Sverige och Norge. Koncernen börsnoterades i december 2017 och har de senaste åren förvärvat flera varumärken samt en business to business-verksamhet med två fabriker i Sverige för tillverkning av skönhetsprodukter.

Nicholas Bálint – Head of Live Commerce, Kjell & Company

Nicholas Bálint har arbetat på Kjell & Company i sex år. Han började som säljare, blev sedan butikschef och blev för två år sedan ansvarig för deras liveshopping och livemöten. Under PostNord Retail Day kommer Nicolas att prata om Kjell & Companys stora satsning på liveshopping under pandemin och hur de engagerat sin egen personal istället för influensers.

Mathias Krümmel – vd, PostNord

Mathias Krümmel är vd i PostNord Sverige AB sedan januari 2021. Mathias har arbetat i koncernen i tjugo år, bland annat som chef för affärsområdet Solutions och som försäljningsdirektör 2014–2017. Närmast kommer Mathias från rollen som COO och produktionsdirektör i PostNord Sverige AB.

Carin Blom – omvärldsstrateg, PostNord

Carin Blom har lång erfarenhet inom detaljhandelsanalys och har tidigare varit ansvarig för bland annat PostNord E-barometern och PostNord lyssnar. Idag är hon omvärldsstrateg och säkerställer att PostNords strategi och affärsutveckling ligger i linje med marknaden och kundbehovet – både idag och i framtiden. På Retail Day kommer hon att bidra med en helikoptervy av olika branscher och olika konsumentinsikter.

Jan Jakobsson – chef affärsstöd digital & partners/AE e-handel, PostNord

Jan Jakobsson driver transformationsfrågor för PostNords kunder och partners med målet att förenkla och utveckla e-handelsaffären för alla parter. Hans fokus ligger på det digitala ekosystemet och sista-milen-logistik, det vill säga logistiken från onlineköp till leverans. Han arbetar både operativt och taktiskt mot kunder och partners kopplat till transportsystem, e-handelsplattformar, fraktalternativ, affärssystem och mycket mer. Jan har många års erfarenhet inom e-handel, merparten hos PostNord men även en tid hos IT-bolaget Pulsen Retail, och är också ansvarig för PostNord E-barometern.

Ellinor Persson – moderator, N/A

Ellinor Persson en av Sveriges mest rutinerade programledare med cirka 1000 direktsändningar bakom sig på SVT, TV3, TV4+, Kanal5 och P3. Ellinor har också jobbat som tv-journalist på flertalet produktionsbolag i Sverige. Ellinor har modererat PostNord Retail Day sedan hösten 2021.

Katarina Graffman – fil dr kulturantropologi, N/A

Katarina Graffman är doktor i kulturantropologi och arbetar som forskare, föreläsare och författare. Under drygt två decennier har Katarina hjälpt företag att förstå konsumtionskulturen och människors beteenden. Tillsammans med Jacob Östberg, professor i reklam och PR, har hon skrivit böckerna Vi är vad vi köper (2018) och På spaning efter den tid som kommer (2020). Katarina är även krönikör för Resumé och Market.

Lina Hasic – e-handelsidirektör, Kronans Apotek

Lina Hasic har flera års erfarenhet inom både fysisk och digital handel. Hon har en stor passion för kundbehov och att hitta nya arbetssätt och metoder för att utveckla team och affärer. Idag är hon e-handelsdirektör på Kronans Apotek och har under det senaste året arbetat med deras digitala transformation. Lina har tidigare jobbat inom roller som Digital Sales Manager, New business manager och CRM-konsult och har erfarenhet av leverantörssamarbeten och B2B-samarbeten som exempelvis det mellan Mathem och Kronans Apotek. Under PostNord Retail Day kommer hon att inspireran kring att våga testa och experimentera med det outforskade i en affär.

Charlotte Nordén – vd, Cellebs

Presenteras inom kort.

Joanna Hummel – General Manager för Norden och Baltikum, Zalando

Joanna Hummel har en masteexamen i företagsekonomi från Stockholms universitet och flera års erfarenhet inom handel. Sedan december 2021 är hon nordenchef på Zalando och tog även i fjol över ansvaret för den baltiska regionen. Innan Joanna började på Zalando var hon Managing Director på H&Ms Afound, och innan det ledde hon skönhetsjättarna Lyko och KICKS. Hon sitter även som styrelseledamot i både Inet AB, Bygg hemma Group och Rocker.

Stefan Palm – Lager 157

Presenteras inom kort.

Peter Carlsson – Supply Chain Development Manager, Stadium

Peter Carlson har över 10 års erfarenhet i olika logistik och supply chain roller. Senaste 8 åren i olika roller inom Stadiums Supply Chain avdelning. Har idag rollen som ansvarig för supply chain utvecklingen hos Stadium Group. Vilket innebär ansvar för utvecklingen från leverantör via Stadiums distributionscentraler och vidare till butik eller slutkund.

Kristoffer Cedfors – direktör kommersiell strategi, Verdane

Kristoffer Cedfors har över tio års erfarenhet inom kommersiell strategi och prissättning, både som konsult och inom industrin. Han har prissatt allt från specialpapper och motorsågar till SIM-kort i Afrika. Idag har han rollen som rådgivare inom kommersiella frågor, främst inom e-handel och mjukvara, på investmentbolaget Verdane Capitals.

Missa inte Retail Day 2023

Den 21 februari mellan klockan 09.00 och 12.00 livesänder vi årets första upplaga av PostNord Retail Day.

Anmäl dig idag!
Anmäl dig idag!