Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Retail Day 2022

Talare

Den 13 september arrangerar vi digitala sändningen Retail Day med intressanta samtal, insikter och analyser från e-handelsbranschen. Här kan du läsa om våra talare.

Ellinor Persson – Moderator

Ellinor Persson en av Sveriges mest rutinerade programledare med cirka 1 000 direktsändningar bakom sig på SVT, TV3, TV4+, Kanal5 och P3. Hon har också jobbat som tv-journalist på flertalet produktionsbolag i Sverige. Ellinor har modererat PostNord Retail Day sedan hösten 2021.

Mathias Krümmel – Vd, PostNord

Mathias Krümmel är vd i PostNord Sverige AB sedan januari 2021. Mathias har arbetat i koncernen i tjugo år, bland annat som chef för affärsområdet Solutions och som försäljningsdirektör 2014–2017. Närmast kommer Mathias från rollen som COO och produktionsdirektör i PostNord Sverige AB.

Micael Dahlen – Professor och författare, Handelshögskolan

Micael Dahlen är professor vid Handelshögskolan i Stockholm. Han har en ledande position inom områdena konsumentbeteende, mänsklig lycka, välfärd, marknadsföring och kreativitet. Dahlen är rankad som nummer 2 i världen bland forskare inom sitt område (The Journal of Business Research, september 2021), och nominerades till priset Business Professor of the Year Award av The Economist’s Intelligence Unit.
Professor Dahlen har skrivit böcker om olika ämnen som marknadsföring, lycka, långsiktigt välbefinnande och sociala medier. Hans böcker har publicerats i Europa, Asien och i USA. Hans senaste bok är Sifferdjur: Hur siffrorna styr våra liv, handlar om hur siffror och mätningar påverkar oss, skriven tillsammans med norska forskningskollegan Helge Thorbjørnsen.

Anna Brandon Cox – Chef Strategi Kunderbjudande, PostNord

Anna ansvarar för att driva det strategiska arbetet för PostNord Sveriges affärsenheter. Ett uppdrag som både omfattar den kommersiella och snabbrörliga e-handelsmarknaden, men även den mer traditionella brevaffären utifrån det samhällsuppdrag PostNord har. Anna har mångårig erfarenhet av strategiskt förändrings- och transformationsarbete

Soledad Gonzalez – E-commerce Advisor, PostNord

Soledad arbetar just nu som E-commerce Advisor på PostNord. En roll som innebär att stödja, utveckla och sprida e-handelskunskap genom utbildningar och föreläsningar i syfte att fortsätta stärka och lyfta fram PostNords tankeledarskap inom e-handel. Soledad har tidigare arbetat som omvärldsanalytiker på PostNord och har projektlett E-barometern det senaste året.

Pelle Pettersson – CEO och Co-founder, Omniarch

Pelle Pettersson är e-handelsstrateg och innehar idag rollen som CEO på Omniarch där han jobbar med Sveriges 50–60 mest framgångsrika e-handelsbolag. Pelle är aktiv både som rådgivare och styrelseledamot till ett antal bolag, samt är en populär talare som varit och presenterat på de flesta e-handelskonferenser runtomkring Europa.

Malin Winbom – Ordförande, Svensk Digital Handel

Malin Winbom är ordförande i Svensk Digital Handel och styrelseordförande i Svensk Digital Handel, Svensk Handel Juridik, HUI Research och Swedish Fashion Council. Hon har tidigare bland annat varit vd för Svensk Digital Handel och Svensk Handel Juridik.

 

Mattias Pihlström – E-handelskonsult, HiQ

Mattias Pihlström har arbetat med e-handel sedan slutet på 90-talet och hjälpt väldigt många detaljhandlare i olika branscher att gå ifrån att inte ha e-handel till att lansera fullskaliga satsningar på omnikanal.

Johannes Åverling – Director of Retail Operations, Clas Ohlson

Johannes Åverling har tidigare arbetat som Country Operations Manager Clas Ohlson Sverige, Operations Manager Mio AB, Supply Chain Director Åhléns AB samt andra ledande befattningar inom affärsutveckling och logistik för ICA Gruppen AB.

Erik Modig – Ekonomidoktor och forskare, Handelshögskolan

Erik Modig är ekonomidoktor och forskare vid Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm. Erik tillhör ett av Europas ledande center för forskning på effektiv kommunikation. Erik Modigs forskning fokuserar på kommunikation och hur vår kunskap om konsumentpsykologi kan öka effektiviteten i marknadskommunikation samt det levererade värdet till kunden. Erik forskar även på andra olika områden kopplade till konsumentpsykologi, till exempel PR, prissättning, kategorihantering och informationsöverbelastning. Målet med forskningen är att ge en bättre förståelse för hur det mänskliga sinnet bearbetar information och använder den för att forma attityder och beteenden.

Anna Nordlander – Amazon-expert och författare, Amzello

Anna Nordlander är en av Sveriges ledande experter på Amazon med över tio års erfarenhet av internationell försäljning på den omtalade e-handelsplattformen.

Margareta Boström – Affärsutvecklare och författare, Jula

Margareta Boström är konsumentbeteendeexpert, affärsutvecklare och insiktsansvarig på Jula-koncernen. Hon är också flitigt anlitad trendspanare och författare inom kundfokuserande ämnen.

Anna Norlander och Margareta Boström har skrivit Amazonkoden där de berättar den otroliga historien om hur Jeff Bezos näthandel som startade i ett garage, kunde växa till det globala imperium vi känner som Amazon idag.

De besvarar frågorna vi alla ställer oss: Vad betyder nätjättens närvaro i Sverige och vad kan företag lära av denna marknadsplats som kommer förändra alla traditionella branscher till oigenkännlighet? Amazonkoden är den första Amazonboken i sitt slag framtagen för en svensk publik.

Urban Höglund – Vd, Swish

Urban besitter över 15 års erfarenhet av betallösningar och köpupplevelser och har under åren bland annat arbetat som chef för kort och mobila betalningar på Handelsbanken samt produkt- och försäljningschef på Ecster. Sedan drygt ett år tillbaka axlar han rollen som vd för Swish och har stora ambitioner att fortsätta arbetet att förenkla vardagen.

Cecilia Tall – Generalsekreterare, TEKO

Cecilia Tall är generalsekreterare hos TEKO – Sveriges Textil- och Modeföretag – och har varit en av ledamöterna i regeringens samverkansprogram för näringslivets klimatomställning. Cecilia har god kunskap om vad den svenska textilindustrin efterfrågar i framtiden, både material, framtida produktionsteknologier och nya produkter och en överblick över de svenska forskningsprojekt som finns på området idag samt utmaningarna för svensk industri. Inom uppdraget för TEKO representerar hon föreningen i olika arbetsgrupper och styrelser med anknytning till branschens utmaningar samt arbetar med omställning till en hållbar och cirkulär industri textil och modeindustri.

Anneli Kansbod – Vd, Bemz

Anneli Kansbod är vd på Bemz som förlänger livet på IKEA möbler genom att designa nya överdrag till soffor, fåtöljer och matsalsstolar. Bemz är ett snabbväxande företag som når kunder på 42 marknader världen över från kontoret i Stockholm. Anneli sitter också i styrelsen på Svensk Digital Handel.

Naznoush Habashian – Hållbarhetschef, PostNord

Sedan årsskiftet är Naznoush PostNords hållbarhetschef efter 15 år på Försvarsmakten, där hon hunnit vara både ansvarig för forskning och utveckling inom miljö, och miljöchef. Hon är en flitig debattör inom hållbarhetsfrågor och har deltagit i bland annat Kulturbygget som är Riksbyggens nya program om företagskultur och i Karriärspodden, under tiden som hållbarhetschef på Försvarsmakten.

Viktor Rosenqvist – Head of Paketboxar, PostNord

Viktor Rosenqvist leder det team som är ansvarig för uppbyggnaden av PostNord Sveriges paketboxnätverk. Han rekryterades till att leda PostNords expansion av paketboxar 2021 och kommer tidigare från konsultbolaget HiQ, där han främst arbetat med att driva digitaliseringsprojekt med fokus på dataanalys och användarbehov.
Under Q2 2022 levererades 1 miljon paket till PostNords paketboxar som finns på över 1 200 platser i landet och är synliga i 10 000 checkouter. Under 2022 avser PostNord att placera 4 500 paketboxar i Sverige.

Klara Eriksson – Chefredaktör, Dagens Logistik

Klara Eriksson är journalist och medgrundare till den nya och växande logistiktidningen Dagens Logistik och nyhetssajten dagenslogistik.se. Hon har bevakat den svenska logistikbranschen i drygt fem år har ett särskilt intresse för e-handelslogistik och omställningen mot hållbarhet.

Christer Pettersson – Head of E-commerce and Commercial Digitalization, Hultafors Group

Christer jobbar som Head of E-commerce and Commercial Digitalization på Hultafors Group. Han har tidigare arbetat som Nordic E-Commerce Manager på Apollo Travel Group, E-handelsansvarig på mediehuset IDG och E-commerce and Marketing Manager på Arvato. Christer är en ofta anlitad föreläsare inom digitalisering och e-handel och har bland annat skrivit böckerna ”Gräv guld i dina egna kanaler” och ”SEO för alla – en snabbkurs i sökmotoroptimering”, som bägge ger konkreta tips för att öka såväl synlighet och trafik som försäljning och kundlojalitet.

Kattis Åström – Head of CX, Fyndiq AB

Kattis är ansvarig för den strategiska utvecklingen av Fyndiqs kundupplevelse och att tillsammans med sina kollegor accelerera den påbörjade transformation mot en e-handelsupplevelse utöver det vanliga. Hon har tidigare varit en del av den strategiska kundutvecklingen på Adlibris och har mångårig erfarenhet från ideell sektor och fysisk handel.

Carola Lundell – CMO, Kicks

Carola Lundell är Chief Marketing Officer på KICKS och ansvarar för marknadsföring, CRM, hållbarhet och e-handeln med det övergripande uppdraget att stärka KICKS varumärke och driva tillväxt. Carola har tidigare varit CCO på Nelly.com och har omfattande erfarenhet från digital affärsutveckling i ledande positioner på TV4, Electrolux och Coop