Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Retail Day 2022

Talare

Här kan du läsa om talarna under Retail Day.

Arne Andersson

E-handelsrådgivare, PostNord

Arne Andersson är e-handelsrådgivare och senior rådgivare på PostNord. Arne har lång erfarenhet av e-handel och logistik och har följt branschen sedan slutet av 90-talet.

Urban Lindstedt

Programledare, Ehandelstrender

Urban Lindstedt är skapare och programledare för Ehandelstrender, Sveriges ledande podd kring e-handel. Varje vecka har Urban besök av spännande gäster med unika erfarenheter. Under Retail Day delar han med sig av sin kunskap kring e-handelsfrågor.

Per Ljungberg

VD, Svensk Digital Handel

Per Ljungberg har jobbat med e-handelsrelaterade frågor sedan 2007. Bland annat med utvecklingen av E-barometern, och är sedan 2018 VD för Svensk Digital Handel. Svensk Digital Handels ambition är att driva och utveckla mötesplatser, format och tjänster som bidrar till att stärka handeln i Sverige inom digitalisering, hållbarhet och innovation. Organisationen är en del av Svensk Handel och driver bland annat D-Congress, D-Logistik och Trygg E-handel.

Susanne Ehnbåge och Annika Elfström

CEO och CIO, Lindex

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 450 butiker på 19 marknader, e-handel och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex växer och är i en stor transformation – en resa som ett globalt, ’digital-first’ och hållbart modeföretag. Det är viktigare än någonsin att finna nya sätt att möta kundernas förväntningar och föränderliga beteenden. Och där tech är centralt för att erbjuda en inspirerande och sömlös kundupplevelse oavsett var kunden möts.

Daniel Johansson

Stadium

Stadium består idag av 180 fysiska butiker med varsin e-handel och har som vision att "Aktivera världen". Detta vill man göra på många olika sätt med många olika produkter. I butikssortimentet finns det över 20 000 artikelnummer – online är det över 100 000. Daniel Johansson kommer dela med sig av Stadiums högt uppsatta hållbarhetsmål, nya inventeringsverktyg och en helt ny digital marknadsplats som ska ge Stadiums kunder en outstanding kundupplevelse.

Kattis Åström

Head of Customer Experience på Fyndiq

Kattis Åström har de senaste fyra åren varit med och drivit Adlibris utveckling mot förbättrad användarvänlighet och ökad kundcentrering genom kundinsiktsdrivet arbetssätt. Kattias Åström ansvarar för att utveckla kundupplevelsen på Fyndiq, och hon anser att den bästa kundupplevelsen skapas när man sammanför kundinsikter och beteendedata med nyfikenhet och ser till hela kundresan från att behovet skapas tills att produkten konsumeras.

Josephine Darlington

Projektledare ASTER

Josephine Darlington är en av två ansvariga för Satsningen för framtidens hållbara e-handel på ASTER som är ett Vinnova-finansierat initiativ startat under hösten 2021. Satsningen har som mål att skapa verkstad kring utmaningar inom e-handeln för att uppnå målbilden att "Varje e-handelsleverans i Sverige ska vara hållbar och bidra till ett levande samhälle" genom att jobba som en katalysator för att alla e-handelns aktörer ska kunna gemensamt möta sina utmaningar inom ramen för samverkansprojekt.

Stefan Borensjö

Retail Business Advisor, Nordic, SAS Institute

SAS Institute är världens största privatägda mjukvaruföretag och är ledande inom Avancerad Analys, Machine Learning och AI. I Stefans roll hjälper han företag att skapa en datadriven kultur med bättre planering, lojalare kunder och ökad konvertering.

Andrew Golrang

Product Director Voyado AB

Andrew Golrang har lång erfarenhet från Retail med bakgrund från Ica, PostNord, Rusta samt Cervera. På Cervera transformerades hela bolaget från en förlustbringande aktör till en snabbfotat datadriven, lönsam Opti-channel-aktör. Numera jobbar Andrew som Product Director på CXP-bolaget Voyado. Voyado är Nordens ledande customer experience plattform (CXP) för retailers och e-handlare som tillhandahåller actionbaserade kundinsikter och verktyg för skarp och personaliserad kommunikation.

Margareta ”Maggie” Boström

Affärsutvecklare och insiktsansvarig, Jula AB

Margareta Boström är konsumentbeteendeexpert, affärsutvecklare och insiktsansvarig på Jula-koncernen, trendspanare och författare inom kundfokuserande ämnen. På föreläsningar och seminarier inspirerar Maggie till kundfokus och företags kulturförändring när det gäller kundupplevelse och visar på den nytta ett sådant arbete kan ha för företaget.

Magnus Ohlsson

Retailomania, We Hunt For Heads, Detaljhandelspodden

Magnus Ohlsson är Retailstrateg, framtidsspanare och rådgivare inom utvecklingen av framtidens handel. Han driver bloggen Retailomania som skriver om handels- och konsumtionstrender, rekryterings- och rådgivningsföretaget We Hunt For Heads och tillsammans med podd-kollegan Jonas Arnberg driver de tillsammans Detaljhandelspodden, där de tillsammans med gäster spanar om konjunktur, trender och spännande händelser inom såväl den fysiska som digitala handeln.

Pelle Pettersson

E-handelsstrateg och CEO, Omniarch

Pelle Pettersson är e-handelsstrateg som idag inom rollen av CEO på Omniarch jobbar med bland Sveriges 50–60 mest framgångsrika e-handelsbolag. Pelle är aktiv både som advisor och styrelseengagemang till ett antal bolag samt är en populär talare som varit och presenterat på de flesta e-handelskonferenser runtomkring Europa.

Daniel Erlandsson

Din ELON Butik

Daniel Erlandssons 12 ELON-butiker, har mer än fördubblat sin omsättning på 7 år. Huvuddelen ligger i fysiska butiker och endast 4% är digital försäljning. Daniel adderar ett värde till traditionell retail genom att utbilda anställa sina säljare på heltid. Daniels kommer att inspirera oss med sina tankar om hur man bygger en fysisk kundrelation och ett långsiktigt förtroende som verkligen betalar sig. Finns det en plats för klassisk retail i framtiden? Självklart om du frågar Daniel.