Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Retail Day 2022

Frågor och svar från chatten

Vi tackar för alla kommentarer, frågor och engagemang som vi fick i chatten den 22 februari under sändningen av Retail Day 2022. Här har vi plockat ut ett axplock.

Anna, chattmorderator

Hej och varmt välkomna till Retail Day! Idag kommer vi prata om handelns heliga graal, den optimerade kundupplevelsen. Flera spännande talare är med oss och så självklart ska vi släppa E-barometerns årsrapport!

Vad lägger ni i begreppet transformation? Snabbhet, enkelhet, tillgänglighet?!

Svar: Anna, chattmoderator
Vi ser att det i stort handlar om en omställning till att bli allt mer digitala, vilket ger effekt på hur vi hanterar logistik och fysisk handel.

Ingår apoteksmarknaden i Skönhet och Hälsa?

Svar: Anna, chattmoderator
Precis, apotek omnämns här enskilt. När vi sedan skriver skönhet och hälsa ingår apoteksvaror.

Finns det någon statistik på tonåringsegmentet som kanske inte kan handla själva på nätet, och det är föräldrarna som köper åt dem?

Svar: Anna, chattmoderator
Kvinnor 18–49 utmärker sig bland de som handlar mest second hand på nätet. Jag känner mig lite utpekad som handlar en hel del kläder i andra hand via facebook. Är det fler som känner igen sig? Varför handlar ni i andra hand online?

Flera e-handelsföretag börjar erbjuda reparationskit till sina kunder för att bidra till hållbarheten. En del börjar erbjuda kunderna att "panta" sina tidigare inköpta kläder och därigenom får dem ett tillgodokvitto inför nästa köp hos dem. Detta gör e-handelskunder för att ha kontroll på att kläderna/varorna blir återvunna på rätt sätt. Så mycket är på gång inom området second hand och B2C, så affärsmodellerna utvecklas enormt just nu.

Svar: Anna, chattmoderator
Mycket intressanta inspel om second hand online, så roligt att ni diskuterar och delar med oss!

Finns mycket signalvärde i att aktörer även säljer sina egna produkter, second hand. Att man kan påverka konsumenters beteende till något positivt att använda t.ex. kläder eller möbler som redan är producerade.

Svar: Anna, chattmoderator
Flera skandinaviska klädföretag uppmanar ju till att lämna in eller har affärsmodeller för att återförsälja använda plagg från gamla kollektioner.

@Arne vad kommer e-handeln landa på till slut? Det måste ju finnas ett "tak" eftersom vi människor inte utvecklas i samma takt som tekniken. Att skapa en övertygande upplevelse digitalt (tänk Meta) känns ganska långt bort att ersätta fysiska upplevelser.

Svar: Arne Andersson
Troligen kommer den landa på ca 40 % av totala detaljhandeln år 2030.

@Arne är det taket, även om 30 år? Eller kommer kanske fysiska butiken få en annan roll, bygga varumärket och upplevelsen snarare en ren försäljning?

Svar: Arne Andersson
Ja jag tror det är ett tak för även städer, butiker, köpcentrum kommer att förändra sig och göra fysisk shopping attraktivt.

@Arne leveranssätt? hur matchar denna barometers undersökning med PNs Click & Collect studio 2020 som visar på att om kunden erbjuds Click & Collect kommer kunden välja det med 40 %.

Svar: Arne Andersson
Jag tror att de matchar ganska bra, men tror också det börjar blid dags att ta ett omtag och titta på hur stort C/C är. Bra fråga.

Anna, var kan vi köpa boken Lojalitet på riktigt till ett rabatterat pris?

Svar: Anna, chattmoderator
Den går att köpa till rabatterat pris på https://ggle.io/4gxw.

Nu är det bara att blocka resten av veckan i kalendern och dyka ner i rapporten! Tack! :)

Svar: Anna, chattmoderator
I E-barometern finns mer siffror och insikter kring fysisk och digital handel, vilket vi har pratat om en hel del idag.

Går det att se sändningen i efterhand?

Svar: Anna, chattmoderator
Sändningen kommer ni att kunna kika på i efterhand under morgondagen och då hittar ni den på postnord.se/retailday.

Anna, chattmoderator
13 september 2021 ses vi för nästa Retail Day! Hoppas att ni fick med er mycket från dessa timmar och TACK för ert engagemang här i chatten med mig.

Se sändningen i efterhand

Vi filmade såklart sändningen från Retail Day 2022, för att du ska kunna titta efterhand.