Omslaget till E-handeln i Europa 2021.
E-handelsrapporter

E-handeln i Europa

PostNord har sedan 2014 gett ut rapporten E-handeln i Europa, som följer e-handelns utveckling i ett antal europeiska länder. Rapporten bygger på siffror från konsumentundersökningar gjorda under maj 2020, och tas fram i samarbete med HUI Research.

E-handeln i Europa 2021

För åttonde året i följd ger PostNord ut rapporten E-handeln i Europa. Rapporten bygger på intervjuer med drygt 12 000 e-handelskonsumenter i Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Spanien, Sverige och Storbritannien. Rapporten tas fram i samarbete med researchföretaget Nepa och HUI Research.

E-handeln i Europa har vuxit under det senaste året. I de undersökta länderna ligger nu den genomsnittliga summan man handlar fysiska varor för online på drygt 1 600 kronor per person och månad. Konsumenter i de flesta länder har ökat sina e-handelsköp jämfört med innan pandemin. Liksom tidigare år, så är Tyskland och Storbritannien de dominerande e-handelsmarknaderna i Europa. Studien visar att 62 miljoner konsumenter i Tyskland köpte fysiska produkter online under det senaste året. Motsvarande siffra för Storbritannien var 49 miljoner.

Några faktapunkter från rapporten:

  • Kläder & Skor är den mest e-handlade produktkategorin i samtliga undersäkta länder.

  • När europeiska konsumenter handlar online från andra länder är Kina, Storbritannien, USA och Tyskland de marknader som flesta handlar från.

  • Konsumenter i Italien, Tyskland och Spanien är mest villiga att betala extra för hållbara leveranser.

  • Att e-handla med mobiltelefonen har blivit vardag. Mer än 70 % av konsumenterna i samtliga undersökta länder uppger att de har gjort det under det senaste året.

 

Ladda ner E-handeln i Europa

Kvinna öppnar ett paket vid en köksdisk.

E-handeln i Norden, årsrapport för 2019

Sverige är fortfarande den mest mogna e-handelsmarknaden i Norden sett till hur många som e-handlar regelbundet (70 %). I genomsnitt var den siffran 64 % bland de nordiska konsumenterna under 2019.

Omslag E-barometern Q3 2021

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.