Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
E-handelsrapporter

PostNord E-barometern

Vi följer kontinuerligt den svenska e-handelns utveckling och presenterar resultatet för varje kvartal i rapporten PostNord E-barometern.

E-barometern publiceras en gång per kvartal (i februari, maj, september och november) och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas av konsument i butik, lager eller utlämningslokal. E-barometern tas fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Ladda ner E-barometern

Hur har e-handeln utvecklats under Q3 2022?

Under Q3 2022 minskade e-handeln med 5 procent jämfört med samma period 2021. Det är dock en upphämtning i jämförelse med första och andra kvartalet, där E-barometern visade en nedgång på minus 8 procent.

Nedgången bör dock sättas i perspektiv till den enorma tillväxt som skedde under pandemin. Det vi ser nu är snarare en stabilisering av e-handeln än en negativ utveckling. Faktum är att e-handelstillväxten just nu ligger över sin historiska trendkurva trots nedgången efter pandemin.

För första gången syns en minskning i prognosen för julhandeln. Den håller sig dock fortfarande över 8,4 miljarder kronor där den låg innan pandemin år 2019. Andelen konsumenter som tänker köpa julklappar på nätet minskar i år från 63 till 61 procent i jämförelse med förra året. Dessutom minskar konsumenternas snittbudget för julklappar med drygt 100 kronor till 2 380 kronor per person. Var tredje konsument planerar att handla under Black Week och en trend är att allt fler väljer att köpa sina julklappar då.

 

Q3-rapportens huvudinsikter och prognos för julhandeln

  • Endast två kategorier hade en positiv tillväxt, Apoteksvaror som växte med 9 procent och Kläder och Skor som återhämtade sig med 1 procent.
  • Kategorierna som tappar mest detta kvartal är de som växte mycket online under 2021. Hemelektronik gick ner 10 procent (+16 procent Q3 2021) och barnartiklar gick ner 27 procent (+17 procent Q3 2021).
  • Julklappsinköpen på nätet väntas minska något i år och landa på 10,6 miljarder kronor. En minskning med cirka 4 procent sedan i fjol, vilket beror både på att andelen som tänker handla julklappar och julklappsbudgeten per person gått ned något.
  • Hela 27 procent av konsumenterna tror att merparten av deras julklappshandel på nätet kommer att ske under Black Week i år. 2017 var den siffran 12 procent.
  • Fler är bekväma med att få (38 procent) än att ge (21 procent) begagnade klappar, unga kvinnor allra mest bekväma.
    e-handelsföretagen själva tror att e-handelsförsäljningen kommer att minska eller minska kraftigt under resterande året.

Har du frågor om rapporten eller vill ge feedback?

Mejla oss gärna

E-handeln i Europa

E-handeln har påverkats radikalt av coronapandemin och att människor har spenderat mer tid i sina hem än vanligt. Årets rapport berör bland annat pandemins påverkan på e-handeln, men även en lång rad andra områden.