Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
E-handelsrapporter

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.

Vill du ta del av E-barometern Q2 2022?

Ladda ner E-barometern

Hur har e-handeln utvecklats under Q2 2022?

E-handeln har fortsatt minska under Q2 2022. Vi såg redan i våras hur uppgången i e-handeln började klinga av och den nedgång på 8 procent som E-barometern redovisade för första kvartalet följs nu upp, av samma siffra för andra kvartalet.

E-handelns extrema nivåer är bakom oss för den här gången. När nu Sverige går in i en lågkonjunktur, innebär det mindre pengar i plånboken hos konsumenterna. Räntorna stiger och elpriset går upp. Inflationen ökar den allmänna prisnivån och Rysslands krig i Ukraina tvingar upp bränslekostnaderna och stör produktionskedjorna.

Allt som allt leder detta till att konsumenterna blir försiktigare i sitt spenderande och sällanköpsvaror som elektronik, vitvaror och heminredningsartiklar får vänta. E-barometerns siffror speglar omvärldens påverkan på e-handeln i stort.

Q2-rapporten – huvudinsikter

  • E-handelstillväxten under Q2 2022 var negativ och hamnade på -8 procent.

  • Endast två kategorier har fått en positiv tillväxt nämligen Apoteksvaror som växte med 4 procent och Kläder och skor som växte med 1 procent.

  • De kategorierna som har minskat mest under senaste kvartalet har varit Dagligvaror med -28 procent, Sport och fritid med -12 procent och Böcker och media med -9 procent.

  • Nästan 4 av 10 e-handlande konsumenter har någon gång under senaste året avstått från att köpa en vara från ett e-handelsföretag för att de inte erbjöd leveransalternativet de föredrog.

  • Intresset för paketboxar har ökat snabbt under de senaste åren. Allt fler väljer att hämta ut sina paket i en paketbox. Jämfört med fjolåret har vi sett en ökning med 6 procentenheter, från 12 till 18 procent.

  • 32 procent av konsumenterna har betalat extra under det senaste året för att få varan levererad som man vill.

  • 9 av 10 varor som returneras återvänder till sajten för att säljas igen, 9 procent förstörs.

  • 41 procent av e-handelsföretagen själva tror att e-handelsförsäljningen kommer att minska eller minska kraftigt under resterande året.

Har du frågor om rapporten eller vill ge feedback?

Mejla gärna press@postnord.com.

Tidigare rapporter hittar du i arkivet.

E-handeln i Norden, årsrapport för 2019

Sverige är fortfarande den mest mogna e-handelsmarknaden i Norden sett till hur många som e-handlar regelbundet (70 %). I genomsnitt var den siffran 64 % bland de nordiska konsumenterna under 2019.

E-handeln i Europa

E-handeln har påverkats radikalt av coronapandemin och att människor har spenderat mer tid i sina hem än vanligt. Årets rapport berör bland annat pandemins påverkan på e-handeln, men även en lång rad andra områden.