Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

E-barometern

Ta del av aktuella insikter och trender inom e-handel i PostNords rapport E-barometern. Vi följer den svenska e-handelns utveckling och presenterar resultatet för varje kvartal – och i en årsrapport.
Ladda ner årsrapporten
"Ta del av insikter, analyser och trender inom e-handel."

E-barometerns årsrapport 2023

Årsbarometern summerar de viktigaste händelserna från 2023 och beskriver konsumenternas beteende gällande leveranser, returer, omnikanal och den växande begagnatmarknaden som kompletteras med en intervju med Tradera. Dessutom summerar vi hur årets viktigaste period gick och tar reda på vad framgångsfaktorerna är för apoteksbranschen, den bransch som gått allra bäst under 2023. Baserat på data från e-handlarna tar vi reda på vad tillväxttakten och e-handelns totala omsättning summerades till för helåret 2023, samt hur stor e-handelsandelen är av totala försäljningen, fördelat per bransch.

Årsbarometern beskriver också trender som är viktiga att hålla koll på 2024.
Vi samarbetar även med Google Sverige för att förklara några av trenderna samt gå igenom vad som är viktigt att hålla reda på när tredjepartscookies fasas ut. Avslutningsvis träffade vi även Clas Ohlsson för en intervju. 

Insikter för dig som vill utveckla din e-handel.

Prenumerera på E-barometern

PostNord – din partner för e-handel

Vi vill hjälpa dig som e-handlare att förstå hur du kan optimera din affär. 
PostNord har i samarbete med HUI Research, genom rapporten E-barometern, levererat konsumentinsikter och e-handelsstatistik, varje kvartal under tjugo år. Rapporten paketeras för att skapa insikter och kunskap till den som vill öka effekten på sin e-handelssatsning. Rapporten E-barometern erbjuder det bredaste underlaget på marknaden, som bygger på ett antal konsumentundersökningar och en företagsundersökning.

Faktabaserade insikter

PostNord tillhandahåller distributionslösningar över hela världen och är den största och självklara partnern för e-handel på den nordiska marknaden. Vi har ett harmoniserat, nordiskt logistikerbjudande, allt från detaljhandelsvaror och tredjepartslogistik till produktdistribution och returhantering. Med Nordens bredaste distributionsnät krymper vi avståndet mellan e-handel och slutkund.

Med hjälp av faktabaserade kundinsikter ökar vi våra kunders lönsamhet genom kommunikationslösningar och plattformar som når rätt kund i rätt kanal vid rätt tidpunkt.

Våra senaste artiklar inom e-handel

  • E-barometern, E-handel

    Här är CX-experten Helen Rigamontis bästa tips

    I dagens konkurrensutsatta e-handel har kunden makten. Det räcker inte längre att bara erbjuda en bra produkt – för att lyckas måste ditt företag sätta kundens upplevelse i fokus för allt ni gör, menar CX-experten Helen Rigamonti.

    Helens fem bästa tips
  • E-barometern, E-handel

    5 tips för att få lojala e-handelskunder

    Lös kundens problem – lyckas du med det har du nått en bra bit på vägen. Här är Sara Mundt-Petersens fem bästa tips för att få lojala kunder.

    Saras 5 tips
  • E-barometern, E-handel

    AI-expertens 3 tips för en mer lönsam e-handel

    Konsumenternas krav är större än någonsin. Hur ska du som e-handlare möta behoven? Här är AI-experten Bengt Wessborgs tre mest lönsamma tips!

    Till tipsen
  • E-barometern, E-handel

    ”Kundupplevelsen avgör vem konsumenten väljer”

    Kundupplevelse. Kundresa. Customer experience. CX. Kärt barn har många namn och när det gäller e-handel anser många att CX är bästa vägen att särskilja sig från konkurrenterna.

    Läs intervjun med Anna
Fler nyheter

Ladda ner E-barometern årsrapport 2023