Omslag E-barometern Q3 2021
E-handelsrapporter

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Välkomna till den nya interaktiva E-barometern!

E-barometern har funnits sedan 2007. Då var det en enkel liten rapport. Den har i takt med e-handelsomsättningen vuxit till att nu inbegripa massor av insikter och analyser om branschen. E-barometern har nu blivit en interaktiv rapport, där du kan djupdyka i såväl historik som framtidsscenarier.

Hur fungerar den nya interaktiva E-barometern?

Längs upp i rapporten hittar du tre flikar: historik, nuläge och framtid.

  • Historik: Här kan du undersöka den historiska utvecklingen i såväl hela e-handeln som i varje kategori för sig.
  • Nuläge: Här hittar du innehållet i nuvarande rapport, innehållet uppdateras varje kvartal. På vinjetterna till vänster, fortfarande under fliken nuläge, kan du utforska varje del av kvartalets rapport, exempelvis branschutveckling, tillväxt i varje kategori och intervjuer.
  • Framtid: Här kan du se hur e-handeln kommer att utvecklas framöver i olika kategorier. Här kan du göra egna prognoser genom att testa olika variabler. 

Vill ladda ner rapporten i pdf-format?

Du hittar en länk till rapporten i pdf-format inuti den interaktiva rapporten.

Har du frågor om rapportern eller vill ge feedback?

Mejla gärna ebarometern@postnord.com.

Tidigare rapporter hittar du i arkivet.

Den första interaktiva rapporten presenterades på Retail Day 2021 den 21/9. Se sändningen i efterhand!

Ny sändning kommer efter nästa Retail Day då vi presenterar årsrapporten.

Video

Fyll i formuläret för att komma till nya E-barometern

E-barometern Q3 2021

Trots många problem med varuförsörjning fortsätter branschen att växa med 11 procent under kvartal 3 2021. Apoteksvaror ökar med 17 procent, medan dagligvaror ökade med 3 procent. Det visar E-barometern Q3 2021 som har stort fokus på Black Week och julhandeln.

Några siffror från rapporten:

  • E-handeln växte med 11 % under Q3 2021.
  • Apoteksvaror +17 %, Barnartiklar & leksaker +17 %, Hemelektronik +16 %, Sport & fritid +16 %, Möbler & heminredning +14 %, Byggvaror +6 %, Kläder & skor +6 %, Dagligvaror +3 %, Böcker & media –10 %.
  • 51 % av e-handelsföretagen är oroliga för bristande tillgång på varor under Black Week och julhandel.
  • Julklappsköpen på nätet kan nå rekordsiffran 11,4 miljarder kronor under 2021 enligt våra mätningar. En ökning med cirka 8 % jämfört med samma kvartal i fjol.

 

Kvinna öppnar ett paket vid en köksdisk.

E-handeln i Norden, årsrapport för 2019

Sverige är fortfarande den mest mogna e-handelsmarknaden i Norden sett till hur många som e-handlar regelbundet (70 %). I genomsnitt var den siffran 64 % bland de nordiska konsumenterna under 2019.

Omslaget till E-handeln i Europa 2021.

E-handeln i Europa

E-handeln har påverkats radikalt av coronapandemin och att människor har spenderat mer tid i sina hem än vanligt. Årets rapport berör bland annat pandemins påverkan på e-handeln, men även en lång rad andra områden.