Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse.
Öppna i Microsoft Edge
Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt
Fortsätt
E-handelsrapporter
PostNord E-barometern
Vi följer kontinuerligt den svenska e-handelns utveckling och presenterar resultatet för varje kvartal i rapporten PostNord E-barometern.
Här kan du ladda ner den senaste PostNord E-barometern. Du kan också prenumerera och få den senaste rapporten direkt till din mejlbox när den släpps.
E-barometern publiceras en gång per kvartal (i februari, maj, september och november) och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas av konsument i butik, lager eller utlämningslokal. E-barometern tas fram i samarbete med HUI Research.
Ladda ner E-barometern
Hur har e-handeln utvecklats under Q3 2022?
Under Q3 2022 minskade e-handeln med 5 procent jämfört med samma period 2021. Det är dock en upphämtning i jämförelse med första och andra kvartalet, där E-barometern visade en nedgång på minus 8 procent.
Nedgången bör dock sättas i perspektiv till den enorma tillväxt som skedde under pandemin. Det vi ser nu är snarare en stabilisering av e-handeln än en negativ utveckling. Faktum är att e-handelstillväxten just nu ligger över sin historiska trendkurva trots nedgången efter pandemin.
För första gången syns en minskning i prognosen för julhandeln. Den håller sig dock fortfarande över 8,4 miljarder kronor där den låg innan pandemin år 2019. Andelen konsumenter som tänker köpa julklappar på nätet minskar i år från 63 till 61 procent i jämförelse med förra året. Dessutom minskar konsumenternas snittbudget för julklappar med drygt 100 kronor till 2 380 kronor per person. Var tredje konsument planerar att handla under Black Week och en trend är att allt fler väljer att köpa sina julklappar då.
Q3-rapportens huvudinsikter och prognos för julhandeln
Endast två kategorier hade en positiv tillväxt, Apoteksvaror som växte med 9 procent och Kläder och Skor som återhämtade sig med 1 procent.
Kategorierna som tappar mest detta kvartal är de som växte mycket online under 2021. Hemelektronik gick ner 10 procent (+16 procent Q3 2021) och barnartiklar gick ner 27 procent (+17 procent Q3 2021).
Julklappsinköpen på nätet väntas minska något i år och landa på 10,6 miljarder kronor. En minskning med cirka 4 procent sedan i fjol, vilket beror både på att andelen som tänker handla julklappar och julklappsbudgeten per person gått ned något.
Hela 27 procent av konsumenterna tror att merparten av deras julklappshandel på nätet kommer att ske under Black Week i år. 2017 var den siffran 12 procent.
Fler är bekväma med att få (38 procent) än att ge (21 procent) begagnade klappar, unga kvinnor allra mest bekväma. e-handelsföretagen själva tror att e-handelsförsäljningen kommer att minska eller minska kraftigt under resterande året.