Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse.
Öppna i Microsoft Edge
Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt
Fortsätt
E-handelsrapporter
E-barometern
Ta del av de senaste insikterna och trenderna inom e-handel i PostNords rapport E-barometern. Vi följer den svenska e-handelns utveckling och presenterar resultatet för varje kvartal – och i en årsrapport.
Ta del av de senaste insikterna och trenderna inom e-handel i PostNords rapport E-barometern. Vi följer den svenska e-handelns utveckling och presenterar resultatet för varje kvartal – och i en årsrapport.
I samarbete med HUI Research
E-barometern släpps fyra gånger per år och är fullmatad med statistik, inspiration och insikter från e-handeln. Rapporten bygger på fyra konsumentundersökningar och en företagsundersökning och tas fram i samarbete med HUI Research.
Rapporten för Q1 2023 släpptes 23 maj och har utöver de allra senaste siffrorna för svensk e-handel fokus på internationell handel, hållbarhet och begagnatmarknaden. I rapporten gästspelar Jacob Lovén från podden ”Den Digitala Draken” som berättar om globala trender och lärdomar från Asien, samt Mattias Liljenberg från MQ Marqet som berättar om företagets resa och stora satsning på hållbarhet.
Rapportens huvudinsikter
E-handeln minskade med sju procent under årets första kvartal jämfört med motsvarande period 2022.
Endast två kategorier hade en positiv tillväxt – apoteksvaror som växte med åtta procent samt kläder och skor som växte med två procent.
De kategorier som tappar mest det här kvartalet är bygghandeln som minskar med 24 procent (ökade med två procent Q1 2022), heminredning och möbler samt dagligvaruhandeln minskar med 14 procent.
Segmenten påverkas av att antalet försäljningar av bostäder minskar och de allt högre matvarupriserna.
Svenska företag söker sig i allt större utsträckning ut i världen. Sedan 2016 har andelen svenska e-handelsföretag som säljer till utlandet ökat och ungefär var femte e-handlare som säljer varor till utlandet tror att deras utlandsförsäljning kommer att öka ytterligare under det kommande året. 25 procent av de svenska e-handlarna anser att konkurrensen från utländska e-handlare har blivit något eller klart större under det senaste året.
Det är det stora unika utbudet och låga priset som flest associerar med utländska e-handelsaktörer. Anledningen till att kunder väljer att handla från svenska e-handelsaktörer är smidiga betallösningar, relevanta leveransalternativ och en tillgänglig kundservice.
Det ekonomiska läget har påverkat köpbeteendet hos konsumenterna som säger att de handlar mindre över lag, och köper fler varor till nedsatt pris. Den sociala hållbarheten har prioriterats upp.
Priset är också mer i fokus på begagnatmarknaden, 17 procent av de som e-handlar begagnat online har gjort det mer under senaste kvartalet på grund av det ekonomiska läget.
Det blir allt vanligare att redan vid inköp välja kläder som har ett bra andrahandsvärde.
Ladda ner E-barometern
E-barometern Q1 2023 publicerades den 23 maj. Rapporten för Q2 släpps den 3 oktober, och Q3 släpps den 21 november.