Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
E-handel

Tips inför Black Friday, Black Week – och julhandeln

I dag handlar allt fler online, speciellt under julhandeln då tiden annars kanske inte räcker till för alla förberedelser. Hösten är med andra ord en väldigt viktig period för e-handlare. Se till att göra din e-handel redo för årets peakperiod.

Black Friday är sen länge startskottet för julhandeln, och sen några år tillbaka handlar det snarare om Black Week än om en enstaka dag med erbjudanden och reor. Resultatet blir att rekordmånga paket skickas mellan e-handlare och kunder under en begränsad period. Det kan handla om rejält ökade volymer – från en dag till en annan.

Vi e-handlar dessutom mer i dag än vad vi gjorde innan pandemin. Trots att inflation, räntehöjningar och höjda energipriser gör att kunderna håller lite extra i slantarna, visar E-barometern att 21 procent av e-handelsföretag ändå tror på en försäljningsökning under resten av 2022.

För att hantera den intensiva perioden är planering i god tid viktigast. Det innebär allt från att planera priser och erbjudanden, till att boka upphämtning av paketen och se över dina returlösningar.

Så förbereder du dig inför Black Week

  1. En smidig returlösning är inte bara positivt för kunden, det underlättar också din varuhantering och dina leveransflöden.
  2. Se till att ha tydliga returvillkor på din webbplats.
  3. Kunden föredrar flexibla leveranser och leveranstider. Tänk igenom vilka leveransalternativ som passar just ditt företag, dina produkter och din målgrupp.
  4. Det kan vara svårt att planera försäljningen under Black Friday. Hör av dig till oss så tidigt som möjligt om volymerna avviker från din prognos. Då kan vi planera om våra resurser så att dina paket kan hämtas upp i tid.
  5. Kommunicera med leverantörer och konsumenter, för att hantera alla förväntningar under Black Friday.
  6. Trycktesta din webbplats för att se till så den klarar den ökade trafiken.
  7. Marknadsför dig i tid och i relevanta kanaler.

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Läs senaste rapporten