Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
E-handel

Tips inför Black Week, Black Friday och jul – så klarar du peakperioden

Svenskarna har länge varit ett e-handlande folk. Bekvämlighet och ett stort utbud brukar vara huvudskälen till att handla på nätet, och i julhandeln blir det kanske ännu viktigare när tiden ofta inte räcker till för alla förberedelser. Hösten är med andra ord en extremt viktig period för många företag.

Black Friday är sedan länge startskottet för julhandeln, och sedan några år tillbaka handlar det snarare om Black Week än om en enstaka dag med erbjudanden och reor. Resultatet bli rekordmånga paket som ska skickas mellan e-handlare och mottagare under en begränsad period.

E-barometern visade i fjol att 32 procent av de svenska konsumenterna planerade att handla något under rean, och hälften av dem passade på att köpa julklappar. Mycket talar för att den siffran kommer öka i år.

Att intresset är stort från konsumenterna är naturligtvis mycket positivt – samtidigt som det sätter press på e-handelsföretagen. Det finns sätt att hantera den intensiva hösten, och att börja planeringen i tid är kanske det viktigaste.

Här är 7 tips inför Black Friday

  1. Börja planera i tid!
  2. Se till att kommunicera med leverantörer och kunder samt alla där emellan för att hantera förväntningarna.
  3. Trycktesta sajten så att den klarar den ökade trafiken under dygnet.
  4. Kontakta logistikleverantören i god tid och planera upphämtning av paket.
  5. Det kan vara svårt att planera försäljningen under Black Friday, så hör av dig till oss på PostNord så tidigt som möjligt på dagen om volymerna avviker. Då kan vi planera om våra resurser i tid så att dina försändelser kan hämtas upp.
  6. Fånga in nya kunder, planera för att de ska fortsätta handla. Med andra ord, ha en lojalitetsplan.
  7. Marknadsför dig i tid och i relevanta kanaler – det är stor konkurrens och den som planerar väl blir mest framgångsrik.

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Läs senaste rapporten