Illustration för Black Week och Black Friday
E-handel

#eTalk livestream under Black Week och Black Friday

Hela veckan har vi tagit tempen på Black Week. Vi har gästas av såväl e-handelsföretag, i realtid kikat in i våra egna terminaler och ställt frågor till konsumenter på stan.

Den 22 till den 25 november sände vi mellan klockan 13.00 och 14.00. Fredagen den 26 november hade vi en extra lång sändning under fyra timmar mellan klockan 11.00 och 15.00. Vi har samlat alla sändningar längre ner på sidan så att du kan titta i efterhand.

Veckans schema

Måndag 22 november 13–14

Tema: Kan vi vänta oss rekordstora volymer under Black Week i år igen?
Dagens gäst: Patrik Müller, Nets

Tisdag 23 november 13–14

Tema: Blir mode vinnaren i julhandeln?
Dagens gäst: Kristina Lukes, Nelly

Onsdag 24 november 13–14

Tema: Den ultimata checkoutupplevelsen – innovativa förändringar inför peak
Dagens gäst: André Sikborn Erixon, Ingrid

Torsdag 25 november 13–14

Tema: Slaget om apotekskunden
Dagens gäst: Wiktoria Glans, Apoteket

Fredag 26 november 11–15

Tema: Från Black Friday till Circular Monday
Dagens gäster: Per Ljungberg, Svensk Digital Handel. Patrik Müller, Nets. Andreas Baller och Signe Bernhard-Larson, Amazon. Hanna Hellander, NA-KD. Nic Staeger, Cervera. Med flera.

Titta i efterhand

Video
Video
Video
Video
Video

Årets förberedelser inför Black Week, Black Friday och julhandeln

Black Friday har utvecklats till Black Week. Volymerna på de egna terminalerna kommer att öka med sex procent, det spår PostNords experter. Därför görs en rad förstärkningar inför Black Week och julhandeln.

Förra året passerade 1,3 miljoner paket (inklusive varubrev i PostNords terminaler under Black Weeks toppdygn. I år planerar PostNord för den ökande paketvolymen med bland annat bemanningsförstärkning på terminaler och kundservice, ökat stöd till ombud och pakethantering även under helger.

– Vi ska komma ihåg att våra egna volymer inte heller är hela marknaden, dessutom ser vi ett återvändande varuflöde till fysiska butiker. Vi har förberett oss hela året och precis som föregående år ser vi med glädje fram emot årets roligaste period! Vi lär oss och utvecklar ständigt vår verksamhet. Något som jag personligen ser fram emot är att se om vi fortsätter få hantera lika många julkort som förra året, säger Agnes Karlsson, Produktionsdirektör.

Säsongen startar med Black Week

Under förra året utvecklades Black Friday till Black Week. Pandemin skyndade på utvecklingen av e-handeln till nya nivåer. Under peaksäsongen 2021 kan varubristen bli en faktor. I E-barometern svarade 72 procent av företagen att de hade haft problem med varuförsörjningen.

I åtgärdspaketet ingår bland annat söndagssortering av paket, utökade hemleveranser, lördagsleveranser, 40 tillfälliga julombud och samarbeten med stora e-handlare för att sprida transporterna bättre under dagen. Kundservice kommer också att ha utökade öppettider för att kunna ta emot samtal och frågor.

Förra årets e-handelstillväxt var högre än väntat, en effekt av pandemiåret. Prognosen inför Black Week och jul-perioden är att PostNords volymer kommer att öka med drygt 6 procent*. Prognosen, sätts tillsammans med företagskunder och bygger på historik och aktuella trender.

Fakta: Så här jobbar PostNord under Black Week och julen

  • Tar in flera tusen extra medarbetare i hela landet.

  • Sätter upp ungefär 1600 röda brevlådor för julkorten som vanligt.

  • Förstärker kundservice med extra öppet på telefon från 13/11 till 23/12. Få svar på dina frågor mellan 8.00 och 19.00 och mellan 9.00 och 15.00 på lördagar. Har du frågor om hemleveranser kan de ställas fram till 22.30 på vardagar.

  • Sorterar paket även på söndagar, vilket snabbar upp hanteringen, från Black Friday till och med jul.

  • Håller extra öppet på serviceställen som lämnar ut stora paket (PostNords egna distributionspunkter) under högsäsongen.

  • Öppnar 40 tillfälliga ombud speciellt för högsäsongen. Utöver det har vi öppnat cirka 40 nya ombud sedan förra året.

  • Levererar paket hem till kunder på lördagar från den 13/11 till den 18/12 i de områden där underlag finns. I våra storstadsområden Stockholm, Göteborg och Malmö fortsätter vi med hemleveranser tills vidare på lördagarna.

  • Utökar antalet ombud som får leverans på lördagar i Stockholm med närliggande kommuner, Göteborg med närliggande kommuner, Malmö med närliggande kommuner samt Uppsala. Vilket ger snabbare leveranser av e-handlade varor. Detta startar lördagen den 13 november.

  • Fler lördagar med leveranser till merparten av våra ombud utanför storstadsregionerna, de flesta får leverans under perioden 13/11–18/12.

  • Sätter in extra transporter.

  • Jobbar tillsammans med avsändande kunder för att skapa bättre prognoser och styra stora kundvolymer till andra terminaler med kapacitet.

  • Prognosen inför Black Week och jul-perioden är att PostNords volymer kommer att öka med drygt 6 procent*.


*Detta är räknat över hela PostNords verksamhet och bör ej förväxlas med e-handelsvolymer.

Omslag E-barometern Q3 2021

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.