Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/Reklam och analys

Mottagarmakt: Viktigt att prata med mottagarna på deras villkor

Att nå dina kunder på ett sätt som de gillar är naturligtvis värt att sträva efter. Men siffrorna i rapporten Mottagarmakt 2022 visar exakt hur viktigt det är.
– Hela 70 procent blir irriterade om de inte får välja var de blir kontaktade, säger Thomas Klamell, Go To Market Owner på PostNord Kunderbjudande.

Varje år tar PostNord fram rapporten Mottagarmakt, i samarbete med Kantar. Och årets rapport har naturligtvis påverkats av stora omvärldshändelser – när undersökningen genomfördes i slutet av januari 2022 så hade restriktionerna mot covid-19 ännu inte tagits bort.

Mottagarmaktsmätningarna visar hur svenskarna vill ta emot information och årets resultat är tydligt:
Över 80 procent i undersökningen tycker det är viktigt att de får välja i vilken kanal en avsändare kommunicerar med dem.

Välj rätt kanal och behåll kunderna

Och att inte få bestämma själva påverkar mottagarna rejält.

– Hela 70 procent blir irriterade om de inte får välja var de blir kontaktade, säger rapportansvarige Thomas Klamell och fortsätter:

– Det är mer sannolikt att mottagaren uppfattar ditt budskap i en kanal hen själv föredrar. Mottagarna har olika preferenser för vilken kanal som fungerar bäst för vilket budskap och det gäller som avsändare att vara lyhörd. Risken är annars att mottagaren möter ett erbjudande från din konkurrent i den kanal de föredrar.

Postlådan fortsatt stark

Men Mottagarmakt 2022 innehåller så mycket mer än information om var dina kunder vill bli kontaktade. Här är några av Thomas Klamells guldkorn:

  • Det underskattade ”brevögonblicket” – chansen att kommunicera med din kund vid själva betalningen. När fakturan kommer så är det ju en kommunikation med en kund som valt att köpa något från dig, vilket ger dig en unik möjlighet att bjuda på lite kunskap, presentera nyheter eller visa upp ett erbjudande.
     
  • 71 procent av hushållen går igenom sin postlåda varje vardag. När vi grupperar måndag/tisdag, tisdag/onsdag och så vidare så kan vi se att tömningsfrekvensen är högre än varje dag, drygt 77 procent. Exkluderas dessutom de som inte tar emot direktreklam så hamnar vi på en tömningsfrekvens på 95 procent. Starka siffror.
     
  • Marknadskommunikation i postlådan är uppskattad av svenskarna. Kanalen är fortfarande förhållandevis snabb då hela 55 procent av deltagarna i undersökningen tar del av sin post direkt den kommer, eller när de kommer hem, vilket innebär att ”post” i postlådan för majoriteten fortfarande är en viktig informationskanal.
     
  • 60 procent av svenskarna besöker en hemsida efter att de tagit del av reklam, vilket är en siffra som håller i sig år efter år. Det är tydligt att det är ett mycket vanligt steg för svenskarna att besöka en sajt efter att de sett eller hört reklam.

Värt att kolla in kundklubbar

Mottagarmakt 2022 visar också att 84 procent av de tillfrågade är med i någon slags kundklubb.

– Här finns det många insikter att ta med sig i arbetet för att rekrytera nya kunder. Så en djupdykning i avsnittet som behandlar kanalpreferenser rekommenderas därför varmt, avslutar Thomas Klamell.

8 av 10

Det är alltså över 80 procent av svenskarna som tycker att det är viktigt/mycket viktigt att själva få bestämma på vilket sätt företag eller myndigheter ska informera dem.

52 %

Det är många som väljer bort reklam, men det är ännu fler som vill ha det. Det är faktiskt en knapp majoritet, 52 procent, av alla i undersökningen som tackar ja till reklam.

88 %

De allra flesta har nu en digital brevlåda och en av de drivande faktorerna var när covidpassen började gälla och användas i Sverige, december 2021.

Ladda ner Mottagarmakt