Pitsch Sports DR-kampanj.
Artiklar/Reklam och analys

Direktreklamen vi minns

Direktreklam är det många som har haft åsikter om, och känslorna kan vara blandade när den landar i postlådan. Den kan vara tråkig, stökig – eller alldeles, alldeles underbar. DR-experten Christel Hedin väljer här sina sex absoluta favoriter genom tiderna.

Burger King

Christel Hedins kommentar: ”När Burger King skulle marknadsföra sin nya app i Finland la de till en funktion: en tyst drive- thru, där man kan beställa och hämta mat utan att behöva prata med någon. Det är så rätt! Jag gillar målgruppinsikten och humorn. Jag tycker kampanjen lyckas sätta sig in i både att det är en finsk klyscha att vara tystlåten, och att många faktiskt inte vill prata när de beställer hamburgare. De bästa idéerna är ju oftast de enkla, som man brukar säga.”

Chrysler

Christel Hedins kommentar: ”Jeep skulle lansera sin nya Grand Cherokee och gjorde det genom ett DR. Mottagarna fick grejer som en sten från Patagonien eller en kvist från Amazonas. De kom tillsammans med ett brev som föreslog att mottagarna skulle lämna tillbaka grejerna där de kom ifrån och åka dit i sin Grand Cherokee. Jeep skulle då betala hotell för de som nappade på detta. Det är klart att det finns massa möjligheter när det gäller att marknadsföra Jeep, jämfört med till exempel en bank. Men det här är klassisk DR när det är som bäst, med stenen till exempel. Idén är större än kanalen här, och ett problem med DR är annars ofta att man börjar i kanalen och låter den styra idén. Man ska alltid börja med idén och sedan ta ut det som DR.”

Pitsch Sport GmbH

Christel Hedins kommentar: ”När ingen ville köpa vintersportsprylar på grund av regn, gjorde schweiziska Pitsch Sport en kampanj där deras DR var gjort av vaxat papper. Pappret kunde sedan knycklas ihop och användas till att vaxa skidorna. Om skidorna blev slöa så bjöd Pitsch på gratis service, vilket ökade kundflödet. Även här är idén större än kanalen! Det är så enkelt, därför blir det bra. Här finns ett större budskap inlindat, kampanjen hänger ihop och det är enkelt.”

Porteur

Christel Hedins kommentar: ”Här lät man afrikanska barn skriva personliga brev som skickades till utvalda svenskar, i en kampanj för cykelföretaget Porteur. Tillsammans med Unicef donerade de en cykel till ett behövande barn i Afrika för varje cykel som de sålde. Kampanjen gjordes i liten upplaga och var äkta och på riktigt, den hänger verkligen ihop. I dag kan man inte lura någon med reklam eller kommunikation, utan vi vill göra gott på riktigt. Kommunikationen måste vara demokratisk och får inte vara falsk.”

Volvo

Christel Hedins kommentar: ”Som så många andra bilföretag ville Volvo USA annonsera under Superbowl. Det kostar skjortan, så vad de gjorde var i stället ett utskick innan Superbowl. Där sa de till sina befintliga kunder att ’varje gång du ser bilreklam under Superbowl, twittra vem du tycker är värd en gratis Volvo’. Inte bara slapp Volvo reklamkostnaden – de fick också alla i målgruppen att titta bort när konkurrenternas reklam sändes, eftersom de i stället tittade på sina telefoner. Dessutom fick de kontakt med massa nya människor som behövde en Volvo. Kampanjen blev så lyckad att Volvos produktion ska ha behövt ställa om från två- till treskift.”

Göteborgs Räddningsmission

Christel Hedins kommentar: ”Räddningsmissionen i Göteborg gjorde utskick för en kampanj där de bad om bistånd. Det var brev där mottagaren till exempel var ’Lasse Persson i ett soprum på Hisingen’. Kuverten hade försetts med ’adressat okänd, tillbaka till avsändare’ som då var mottagarna av kampanjen. Här har vi återigen en idé som är större än ett utskick, och som verkligen visar på att många inte ens har adresser. De bor faktiskt under en bro, eller bakom en tunnelbanenedgång. Adressfältet belyser hela problemet.”