Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Kundberättelser

Biltema: ”Vår katalog är kvar i hushållen hela säsongen”

Biltema bygger 16 nya varuhus i Norden, varav åtta i Sverige. Dessutom uppförs ett helt nytt centrallager i Halmstad.

PostNords Go To Market Owner Thomas Klamell tog ett samtal med Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg om expansion, reklam och katalogens betydelse.

Biltema växer även 2021 – hur viktig är direktreklam för er expansion?

– DR är väldigt viktigt när vi ska tala om att vi är på plats. Vi går bredare än en del av våra kollegor i branschen. De kanske riktar in sig på vissa postnummer men vi lägger en bombmatta med både oadresserad och adresserad direktreklam. Det viktiga med ODR är att vi alltid finns närvarande, året runt. Oavsett hur stor kampanj vi gör vid butiksöppning så är det under de kommande åren som vi hamrar in att vi finns på plats.

När ni planerar DR, vad är viktigast för er?

– Väder och vind, och när folk får pengar. När det gäller väder ska du ha skicklighet och en hel del tur. Det spelar ingen roll hur bra kampanj du har om du inte träffar rätt gällande det svenska vädret.

Kunderna behåller Biltemas katalog länge

Katalogen är ju viktig, både för er och oss. Hur länge finns den kvar i hushållen?

– Vi har gjort många undersökningar på det och enligt dem har vi en liggtid på ett halvår och längre. Just nu tittar vi på hur katalogen kommer utvecklas, i och med corona och den ökade digitaliseringen.

Ja, hur tror du att er kommunikation ser ut om 5–10 år?

– Kunden kommer berätta vad den vill ha och när den vill ha det, och vi anpassar oss efter det. Vi är vanemänniskor, och att ändra beteenden så kraftigt att print inte skulle ha hög effekt känns inte rimligt. Bara våra kunder vet svaret – om deras beteende förändras så förändras vi med det.

Samarbete med PostNord ger trygghet

Är det några tjänster du skulle vilja att PostNord utvecklade när det gäller kommunikation?

– Jag skulle gärna vilja att ODR utvecklades så att den gick att ”pinpointa” i högre utsträckning. Kanske man kunde gifta samman ADR och ODR lite mer? Så att man kan skjuta mer baserat på ADR-egenskaper fast kanske lite bredare.

Hur ser du på vårt samarbete?

– PostNord och Biltema är radarpartners sedan länge och för oss är samarbetet på personnivå viktigt. Avgörande för min del är vår key account manager Pernilla Zahn och kundlösningsspecialist Håkan Wikström som är våra ”Magic Makers” – de ser till att katalogen blir utdelad. Vi har en bra kontakt och det gör att vi på Biltema känner trygghet.

Utmaningar

  • Nå alla relevanta målgrupper.
  • Nå potentiellt nya kunder.
  • Minsta möjliga miljöpåverkan.

Lösningar

  • ODR och ADR med effektmätningar.
  • Pålitligt kundteam.
  • Klimatsmarta leveranser.

Effekt

  • Når önskad målgrupp.
  • Får nya kunder.
  • Ger spring i butikerna.
     

Biltemas samarbete med PostNord

PostNords reklamtjänster innefattar adresserad och oadresserad direktreklam, analyser, effektmätningar samt tryck och adressköp, vilket är en viktig del av Biltemas kundkommunikation med katalog och reklamblad.

Läs mer om reklam och analys
Läs mer om reklam och analys