Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Artiklar/Reklam och analys

3 nycklar till effektivare direktreklam

3 nycklar till effektivare direktreklam

Det kommer ny teknik och nya reklamkanaler. Samtidigt är människans hjärna densamma som för 40 000 år sedan. Vi får fler alternativ men det betyder inte att vi förändras eller byter behov fullständigt. Vi cyklar fastän det finns mopeder, vi går på teater fastän det finns Netflix, vi agerar på reklam i postlådan fastän det finns Facebook. 

Reklam i postlådan är effektiv. Men det går att öka de siffrorna ännu mer. Så här använder du oadresserad direktreklam (ODR) extra effektivt idag:

  1. ODR först, digitalt sedan

    ODR fungerar extra bra i kombination med digitala kanaler. Detta visar till exempel PostNords stora neuromarketing-studie Behind the Mind från 2016. Studien visar att 1+1=3, det vill säga att tillsammans blir effekten större än för kanalerna var för sig. Dessa resultat är generella, det vill säga de gäller även för de yngsta. Den bästa effekten får du om du kommunicerar via brevlådan först och sedan följer upp i digitala kanaler.

  2. ODR kan berätta mer – digitalt kan påminna

    När du kombinerar digital reklam med utskick i postlådan har du möjligheten att berätta mer om ditt företag. Fysisk direktreklam kan innehålla mycket information, visa ditt utbud och locka till köp (till exempel via rabattkuponger). Sedan kan du följa upp direktreklamen med annonser i digitala kanaler, som en snabb påminnare.

  3. Reklam i postlådan är mer omtyckt

    Cirka 55 procent av svenskarna stör sig på reklam, framför allt på tv och i sociala medier. Postlådan är den kanal som är mest omtyckt och stör minst. Samtidigt vill nästan halva befolkningen dra ner på sin skärmtid. Detta gör den fysiska direktreklamen till en allt mer attraktiv reklamkanal.