Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Artiklar/Kundberättelser

Plantagen: Tillsammans gör vi det enkelt för slutkunden

De säljer allt från pyttesmå fröpåsar till fyra meter höga körsbärsträd. Lägg till stora loungemöbler, så är det lätt att förstå att Plantagens e-handel ställer speciella krav på logistiken. Amanda Eliasson och Bo Högberg på Plantagen berättar vad som egentligen krävs för att sälja ett så brett sortiment på distans.

Många e-handlare säljer bara saker, men i er webbshop säljer ni faktiskt levande ting, allt från små blommor till höga träd. Vilka är de största utmaningarna med att få dem friska och fina till slutkunden?

Amanda Eliasson: Eftersom de är levande är de ömtåliga. Det krävs verkligen bra emballage, men det krävs också korta ledtider med rätt temperatur så att växterna inte torkar eller fryser på vägen, och det är jätteviktigt att vår leverantör har tydlig kommunikation med slutkunden så att mottagaren verkligen är hemma och kan ta hand om växten när den kommer.

Vad var det som gjorde att ni vågade börja sälja växter online, trots att de ställer så höga krav på leveransen?

Bo Högberg: Vi såg potential i marknaden, men vi började i liten skala. Först testade vi i Stockholm, sen utökade vi till Göteborg, och efter att ha sett att det fanns intresse från kunderna valde vi att utöka täckningsgraden 2021 så att vi kunde nå ut till fler kunder.

PEX Bud hämtar varorna direkt

Men växter kan inte stå i ett centrallager och vänta på att någon ska köpa. Hur har ni valt att lösa det praktiskt?

Amanda Eliasson: Vi har utvalda butiker i hela landet som fungerar som noder för vår e-handel, och kunder som bor inom en viss radie från de här butikerna kan köpa växter online. När någon har gjort en beställning hämtar PostNords budtjänst PEX Bud varorna direkt från butiken och kör dem hela vägen hem till slutkunden. Det är verkligen super för växterna eftersom det inte går via någon terminal och bara behöver vara en kort tid i sitt emballage.

Allt som ni säljer går dock inte via bud utan mycket levererar vi från ert e-handelslager i Norrköping.

Amanda Eliasson: Ja, en anledning att vi valde er var att ni kunde hantera en så stor del av vårt sortiment och att ni kunde samla det i ett enda erbjudande till oss. Även utöver växterna är vårt sortiment väldigt brett, med allt från små fröpåsar till skrymmande loungemöbler och ömtåliga krukor. Att ni kan lösa allt som har med den logistiken att göra, dels transporten från vårt huvudlager till vårt e-handelslager, dels transporten ut till kund i både Sverige och Norge, är väldigt värdefullt för oss.

Kunderna uppskattar bekvämligheten

Vad är det vi gör som ni uppskattar och vill att vi ska göra mer av?

Amanda Eliasson: Vi uppskattar väldigt mycket att vi har just er två och era team som håller ihop hela flödet åt oss. Oavsett vad vi undrar vet vi att vi kan ringa er och så löser ni det, i stället för att vi ska behöva ringa runt och hitta rätt person.

Bo Högberg: Att vi arbetar tillsammans med fokus på slutkunden och strävar efter att göra det enkelt oavsett leveransalternativ. Till exempel märker vi att många kunder uppskattar bekvämligheten det ger att kunna få hemleverans med helpall av exempelvis jord eller ved, eftersom de är väldigt tunga och kan vara svåra att ta hem själv.

Hur vill ni utveckla det här samarbetet framöver?

Amanda Eliasson: Vi är bara i början, så det finns massor att förfina och justera, till exempel vill vi kunna erbjuda leverans av levande växter oavsett var kunden bor. Det viktiga för oss är att kunna erbjuda hemleverans av växter av lika god kvalitet som om kunden handlar i våra fysiska butiker.

Bo Högberg: Det är väldigt viktigt för oss och våra kunder att vi fortsätter att utvecklas och att vi samtidigt håller fokus på hållbarhet. Det ska bli spännande att utforska detta vidare och se hur vi kan göra det tillsammans med transportörerna.

 

Utmaning

Kunna skicka ett extremt brett sortiment, från fröpåsar till flera meter höga träd, där olika varor har väldigt olika krav på logistiktjänsterna.

Lösning

PostNords breda utbud av tjänster, till exempel PEX, MyPack Home och Pallet.

Effekt

Högre kundnytta eftersom det ger möjlighet att erbjuda den fysiska butikens bredd även i e-handeln.

Boka PEX Bud
Våra tjänster för skrymmande gods