Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Artiklar/Hållbarhet

Unika postflygningar med koldioxidsnålt bränsle

Fossilfria 2030 – det är PostNords offensiva målsättning. För att nå dit behövs innovativa lösningar och nu har två postflygningar testats med ett flygbränsle där 39 procent består av helt förnybara råvaror.

SAF, Sustainable Aviation Fuel, är ett flygbränsle som tillverkas av 100 procent förnybara råvaror. Det har under ganska lång tid blandats i vanligt flygbränsle, i små koncentrationer. Men nu har PostNord testat att köra två postflygningar med betydligt större koncentration av SAF, 39 procent.

Svenska gränsen är 40 procent

Flygningarna innebar en besparing på 5,25 ton koldioxid, på totalt cirka 230 mil, och planet gick mellan Stockholm och Sundsvall och Stockholm och Malmö. Bränslet levererades direkt från tillverkaren till flygplanet, vilket även det är ovanligt men nödvändigt för att skapa full kontroll över inblandningsgraden i det här pilottestet. En inblandning av max 50 procent syntetiskt biojetbränsle är godkänt enligt den internationella standardiseringsorganisationen ASTM. Svenska skatteregler begränsar inblandningen till max 40 procent.

Viktigt att testa nya lösningar

– PostNords långsiktiga målsättning är att vara fossilfria 2030 och bidra till en hållbar utveckling i linje med Sveriges ambitioner. Det är ett ambitiöst mål, och för att nå det behöver vi ta flera steg på många olika områden, som till exempel investera i nya elfordon, minimera energiförbrukningen i våra lokaler och använda fossilfria drivmedel. Däri ingår också att testa och utvärdera helt nya lösningar, som en hög inblandning av koldioxidsnålt bränsle i ett ordinarie flygplan, säger Naznoush Habashian, hållbarhetschef PostNord Sverige.

Flyget behövs för postutdelningen

PostNord har i uppdrag att dela ut alla inlämnade brev inom två arbetsdagar. Majoriteten av alla brev transporteras på tåg, och för att hinna fram inom utsatt tid flygs den post som ska färdas långt. Med gällande reglering kommer PostNord att behöva anlita flyg även fortsatt, och vidtar många åtgärder för att minska flygets miljöpåverkan.

– Det här är ett unikt försök, och jag är glad att vi kan göra det i samarbete med Zimex, som flyger posten åt oss och Neste, som levererar bränslet. Varje förändring börjar med ett första steg, säger Tomas Granmar, chef flyg och tåg på PostNord Sverige.

Mer om hållbarhet