Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Artiklar/Hållbarhet

Saminvesteringar får elfordon på plats

Investeringarna som behövs i övergången till fossilfria leveranser är mycket omfattande. För att kunna hålla högt tempo driver vi flera samarbeten kring nya typer av elfordon.
– Vi tvekar inte att saminvestera för att få ut värde i form av minskade koldioxidutsläpp, säger Robert Muldoon, transportdirektör hos Zalando.

Vi har som målsättning att ha helt fossilfria transporter år 2030. Elfordon är ett viktigt led i arbetet med att uppnå detta mål, men i synnerhet när det gäller tyngre fordon blir investeringar i den nya tekniken kostsamma. Utöver själva fordonen, krävs det att få nödvändig laddinfrastruktur på plats.

Ett sätt att inte tappa tempo på grund av höga initiala kostnader är att saminvestera tillsammans med kunder och partners som också har ambitiösa klimatmål.

Zalando stöttar snabbladdningsstation

Modeplattformen Zalando är en av de kunder som valt att samarbeta med oss på detta sätt. I februari 2022 tog vi i bruk en ny ellastbil, som är en av de första av sitt slag i Sverige, för transporterna mellan Zalandos lager i Brunna utanför Stockholm och vår terminal i Veddesta. Zalando saminvesterade i den snabbladdningsstation i Veddesta som gör det möjligt för lastbilen att köra fram och tillbaka mellan lagret och terminalen.

– Zalando har också antagit mål inom ramen för Science-Based Targets initiative för att minska våra koldioxidutsläpp. Vi har ett helhetsperspektiv på logistiken som inkluderar grön el i våra lagerlokaler, hållbara förpackningslösningar och transporter, säger Robert Muldoon.
Han uttrycker förståelse för utmaningen i att både köpa in nya typer av kostsamma fordon och etablera nödvändig laddinfrastruktur för aktörer som PostNord.

– Särskilt när man provar nya angreppssätt. Vi är engagerade och i detta fall villiga att dela på kostnaderna för laddningsstationen för att snabba på övergången. Vi tvekar inte att saminvestera för att få ut värde i form av minskade koldioxidutsläpp. Vi vet också att det är efterfrågat av våra kunder, fortsätter han.

Minskar utsläppen med 202 kg dagligen

Den nya lastbilen gör vanligen turen fram och tillbaka mellan Brunna och Veddesta flera gånger om dagen, både med varor som ska ut till kunder och med returer som ska tillbaka till lagret. Den beräknade besparingen i koldioxidutsläpp ligger på 202 kg om dagen.

– Den här typen av samarbete bidrar dessutom till att sätta snöbollen i rullning och skapar incitament för andra aktörer på marknaden att genomföra övergången till en hållbar verksamhet, avslutar Robert Muldoon.

Eldriven lastbil för Apotek Hjärtat

Ett annat av våra samarbeten kring elfordon sker med Apotek Hjärtat. Under första kvartalet 2022 började vi i ett pilotprojekt att köra flera butiksleveranser i hela Stockholm med en ny ellastbil som även denna är bland de första i sitt slag i Sverige. För att maximera antalet skift laddas lastbilen vid en snabbladdningsstation på Årstas brevterminal. Investeringen innebär en utsläppsminskning på 125 kg koldioxid under en slinga på 167 km.

– Vi har länge använt elfordon inom vår verksamhet, men fram till nu har det varit svårt att hitta bra alternativ för tyngre transporter. Dels krävs infrastruktur för att kunna ladda bilarna, dels behöver vi hitta nya rutiner som fungerar i vår verksamhet. Genom att testa den här typen av fordon tillsammans med våra kunder drar vi många viktiga lärdomar inför mer storskaliga investeringar i framtiden, kommenterar Mathias Krümmel, vd för PostNord Sverige.

Fossilfria transporter