Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-handel

Vi står rustade inför Black Week och julhandeln

Snart inleds årets mest intensiva shoppingperiod. 21 november startar Black Week, med Black Friday, följt av hela julhandeln.
I fjol passerade 1,1 miljoner paket våra terminaler under toppdygnen och vi satsar hårt för att återigen klara anstormningen.

Höjdpunkterna för e-handeln kommer verkligen på löpande band nu, precis som paketen i våra terminaler. Black Weeek startar 21 november med Black Friday den 25 november. Därefter väntar Cyber Monday 28 november och sedan en enda lång härlig julhandel.
Och från oss på PostNord innebär det här rejäla förstärkningar, på flera nivåer.

Ökade öppettider samt 3 500 paketboxar

I åtgärdspaketet finns bland annat satsningar på ökade öppettider för kundservice, lördagsleveranser i stora delar av landet, söndagssortering av paket, tillfälliga julombud och 1 000 fler servicepunkter än förra året. Postombud, utlämningsställen och paketboxar räknas alla som servicepunkter.

– Vi har förberett oss hela året och precis som föregående år ser vi med glädje fram emot årets roligaste period. Storsatsning på paketboxar pågår runt om i hela landet och vi är nu uppe i över 3 500 paketboxar, säger Agnes Karlsson, produktionsdirektör på PostNord.

Högsäsong för bluff-sms

Under perioden november och december e-handlas stora mängder varor inför jul. Bedragare som utger sig för att vara oss, eller andra paketleverantörer, utnyttjar detta och skickar ut mängder av falska leveransbesked i hopp om att så många som möjligt ska gå på bluffen. Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar.

Det är viktigt att komma ihåg att vi inte har något med den här typen av mejl eller sms att göra. De skickas utan vår vetskap, och det vi vet är vad våra kunder berättar för oss. Det ligger dessvärre utanför vår kontroll att stoppa dem.

Tips på hur du undviker att bli lurad.

Så här jobbar vi under Black Week och julen

  • Tar in flera tusen extra medarbetare i hela landet.
  • Sätter upp ungefär 1 400 röda brevlådor för julkorten som vanligt.
  • Förstärker kundservice med extra öppet på telefon klockan 9.00-15.00 på lördagar under perioden 26 november till 10 december.
  • Under året har vi kontinuerligt utökat våra servicepunkter till privatpersoner, inkluderat vår satsning på paketboxar, till totalt 3 600. Det är en ökning med totalt 1 000 servicepunkter jämfört med samma period 2021.
  • Sorterar paket även på söndagar, vilket snabbar upp hanteringen, från Black Friday till och med jul.
  • Håller extra öppet på serviceställen som lämnar ut stora paket, våra egna distributionspunkter, under högsäsongen.
  • Använder 20 av våra företagscenter för att utöka kapaciteten för utlämning av ombudspaket.
  • Levererar paket hem till kunder på lördagar från den 19 november till den 17 december i de områden där underlag finns. I våra storstadsområden Stockholm, Göteborg och Malmö fortsätter vi med hemleveranser tills vidare på lördagarna.
  • Kör fler leveranser på lördagar till merparten av våra ombud.
  • Kör fler leveranser på lördagar till paketboxar utanför storstadsregionerna.
  • Kör ut till vissa ombud flera gånger per dag för att öka kapaciteten ytterligare.
  • Sätter in extra transporter.
  • Jobbar tillsammans med avsändande kunder för att skapa bättre prognoser.
  • Styr stora kundvolymer till terminaler med större kapacitet.
  • Planerar extrahämtningar hos kunder som önskar avlastning av paket och varubrev.

Tips för företag inför julens leveranser

Det finns en del du som företagare kan göra för att hjälpa dina försändelser på vägen. För att alla julklappar ska komma fram till rätt person, hela och i tid, behöver vi hjälpas åt.

Det här kan du som företagare göra