Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Artiklar/E-handel

Så skapar du en vinnande affärsmodell

PostNord Retail Day den 13 september handlar bland annat om hållbara affärsmodeller för e-handeln. Margareta Boström, affärsutvecklare på Jula och författare, kommer att dela med sig av sina bästa tips.
– Vi borde inspireras av en bondgård på 1700-talet, säger hon.

Årets andra upplaga av PostNord Retail Day har temat: Vinnande affärsmodeller och kanalstrategier i ett fygitalt landskap. Efter att ha stått tillbaka under pandemin och restriktioner har den fysiska handeln slagit upp dörrarna igen. Samtidigt befinner vi oss i ett osäkert omvärldsläge, med rusande drivmedels- och elpriser, inflation och ett krig i Ukraina. Hur det här har påverkat e-handeln och vilka effekterna blir i framtiden kommer en rad experter att diskutera under PostNord Retail Day, den 13 september. Då släpps också den senaste E-barometern.

Det gäller att visa lönsamhet

En som funderar mycket på vinnande affärsmodeller är Margareta Boström, affärsutvecklare och insiktsansvarig på Jula som skrivit flera retail management-böcker.

– Jag tycker att det här är ett jättebra tema. Pandemin och tiden innan pandemin har präglats av en mängd riskkapitaldopade bolag som mest fokuserat på omsättning. I dag vet vi att affärsmodellen behöver säkerställa hur pengar ska tjänas. Alla bolag måste visa lönsamhet, annars finns det ingen vits med dem, säger hon.

Marknaden är i ständig förändring

För att bygga en hållbar lönsamhet är det viktigt att anpassa sig efter marknaden och konsumenternas beteende, något som ständigt förändras.

– Jag tror det kommer att bli svårare att sia om framtiden de närmaste åren och vad som är rätt lönsamhet imorgon. Vad som är rätt nu behöver inte heller vara rätt nästa kvartal.

Krävs bredare grunderbjudande

Det är här hon tycker att vi kan hämta inspiration från 1700-tals bondgården. Då var det omöjligt att bara satsa på att odla vete. Du var tvungen att ha flera olika odlingar och djur ifall något inte skulle ge avkastning.

– Jag tror absolut att det finns en framtid för de riktigt nischade e-handlarna, men för andra kommer en framtidssäker affärsmodell behöva parera risker. Jag tror på mer diversifiering och att fler borde komplettera sina grunderbjudanden.

Imponerande talarlista på Retail Day

Ett bolag som har varit enormt framgångsrikt med det upplägget är Amazon. Margareta Boström har tillsammans med Anna Nordlander skrivit en bok om Amazon, som publiceras i oktober, där tittar de på hur företaget växte till den gigant de är i dag genom att lägga till nya tjänster runt kärnverksamheten. Men alla företag måste inte försöka bli ett nytt Amazon.

– Laguppställningen på årets Retail Day är fantastisk. Alla företag som är med i år har imponerande resultat. Frågan tittarna borde ställa sig är vad kan de kan lära sig eller kopiera till sina företag, säger Margareta Boström.  

Retail Day

Var? Digitalt. Anmäl dig på postnord.se/retailday.

När? Tisdagen den 13 september, mellan klockan 09.00 och 12.00.

Tema: Vinnande affärsmodeller och kanalstrategier i ett fygitalt landskap.

Presentation: I samband med PostNord Retail Day släpps E-barometern Q2 2022. Under eventet får deltagarna ta del av e-handelsutvecklingen i Sverige och insikter om förändrat konsumentbeteende.

Fotograf: Peter Cederling.

Anmäl dig till Retail Day
Anmäl dig till Retail Day