Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Artiklar/E-handel

Ny kanal ger tydligare fraktval för konsumenten

En bra checkout ger konsumenten tydlig information om olika leveransalternativ. PostNord har därför lanserat en uppgraderad version av API Service Points, version 5, allt för att göra det enklare för kunderna att visualisera tydliga fraktalternativ.

En e-handel är långt ifrån bara ett tekniskt system.

– Du har varumärket, e-handelsplattformen, betallösningen, affärssystemet och så vidare. Alla de här mjukvarorna är kommunicerande kärl som ska stödja konsumenten, och för att konsumenten ska få rätt information vid rätt tid ska systemen prata med varandra, säger Jan Jakobsson, chef affärsstöd digital & partners på PostNord.

Systemet visar tillgängliga fraktval

Ett av dessa system är fraktväljaren, den mjukvara som presenterar vilka fraktalternativ som går att välja mellan. För att e-handelsföretagets fraktväljare ska ha uppdaterad information i realtid erbjuder PostNord olika API:er, en slags teknisk kommunikationskanal, som innehåller information om företagets olika tjänster.

– När kunden skriver in sitt postnummer i e-handelsföretagets checkout hämtar systemet information från våra API:er, och i checkouten syns då de fraktalternativ som finns tillgängliga för just den här kunden vid just det här tillfället. Det finns även stöd för att exponera ”valfritt ombud eller paketbox”.

Ny API ger bättre checkout

För att ytterligare kunna stötta e-handelsföretag i att skapa en bra kundupplevelse har PostNord nu lanserat API Service Points version 5, en API där olika leveransalternativ finns klassificerade. Det innebär att e-handlaren kan strukturera upp leveransplatserna i checkouten och visa tillgängliga ombud och tillgängliga paketboxar, samt visa vilka av dem som erbjuder leverans på lördagar.

– Det här är ett sätt för oss att erbjuda tydlig och relevant information som gör fraktvalet mer överskådligt för konsumenten, något som gynnar oss, e-handelsföretag och kundens kund.

Våra API:er
Mer om checkout