Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-handel

Konsumenterna kräver flexibla leveranser i checkouten

Om inte rätt leveransalternativ finns så avbryter 37 procent av de svenska konsumenterna sitt pågående köp. Drygt var tredje, alltså.
– Tydlighet i checkouten bidrar till en bättre köpupplevelse, säger Jan Jakobsson, chef affärsstöd & digital partners på PostNord.

Det kan kännas tjatigt att fortsätta prata om pandemin men dess påverkan på e-handelsvärlden och våra konsumtionsmönster går inte att underskatta.

– Den förändrade våra köpvaror rent allmänt, men i synnerhet vårt onlinehandlande, säger PostNords e-handelsrådgivare Soledad Gonzalez.

Hon lyfter fram att med den snabba tillväxten i e-handeln steg även efterfrågan på snabba och smidigare leveranser.

– Hemleverans och paketboxar började erbjudas och välkomnades av konsumenter, även om utlämningsstället fortfarande är det vanligaste sättet att få sitt paket på.

Flexibla leveranser extremt viktigt

Med högre krav på kundupplevelsen kom även högre krav på leveranserna. Och att det skulle passa varje individ. E-barometern Q2 2022 visar tydligt att flexibla leveranssätt ligger i topp på konsumenternas kravlista.

– Hela 37 procent säger att de har avbrutit ett e-handelsköp när leveranssättet de önskar inte fanns tillgängligt. Som konsument vill jag kunna välja vad som passar mig just i min situation här och nu. Och det är väldigt lätt att jämföra online, får jag inte det som passar mig där och då så söker jag någon annanstans. Därför är så viktigt för e-handelsföretagen att känna till sin målgrupp och förstå vad de förväntar sig, säger Soledad Gonzalez och fortsätter:

– Det är en grundläggande förutsättning. Ju tydligare bild du får av din målgrupp desto lättare att anpassa rätt köpresa för kunden.

Ge kunden exakt leveransdag

Jan Jakobsson, chef för affärsstöd digital & partners på PostNord, betonar att det är värt att lägga tid på checkoutens olika leveransalternativ.

– En bra checkout ger konsumenten svar på frågorna när, var och hur den e-handlade varan kommer att levereras, säger han och fortsätter:

– Tydlighet i checkouten bidrar till en bättre köpupplevelse – och tekniskt sett finns allt på plats för att exempelvis enkelt kunna ge exakt leveransdag redan när ordern läggs.
PostNord har det som krävs för just den här förbättrade köpupplevelsen.

– Vi har API-stöd för att ange exakt leveransdag, även lördagsleveranser. Konsumenterna kan då enkelt välja när, var och hur de vill få sina e-handlade varor levererade – till valfritt ombud, paketbox eller hem.

Och för att se till att köpresan håller hela vägen så gäller det också att tänka på scenariot där kunden ångrar sig och inte vill ha varan – returhanteringen. I E-barometern Q2 2021 svarade till exempel 65 procent att de vid senaste onlineköpet hade velat ha tydligare information om returvillkoren. Kan dessutom e-handelsföretaget erbjuda smidiga returer, till exempel via en helt digital lösning eller paketboxar, så kan själva returhanteringen innebära både ökad konvertering och kundnöjdhet.
 

5 tips för att erbjuda rätt leveransalternativ

  1. Var noga med att leveransvalen för din målgrupp finns med.
     
  2. Var tydlig så att det smidigt framgår vad alternativet innebär för konsumenten, exempelvis till paketbox eller till postombud.
     
  3. Ge en tidsuppskattning, ETA – estimated time of arrival, redan i checkouten så konsumenten vet när hen kan förvänta sig varan.
     
  4. Komplettera på din FAQ/informationssida på sajten vad varje leveransalternativ innebär – och prata med din leverantör om hur texterna bäst ska utformas.
     
  5. Använd alltid det senaste API:et för att optimera leveransupplevelsen för mottagaren.

Vill du ta del av E-barometerns insikter?

E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning.

Ladda ner E-barometern