Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-handel

Konkurrensen hårdnar om e-handelskompetens

Hur ser egentligen e-handelsföretagen på det ökade kompetensbehovet inom e-handeln, och vad krävs framåt? Ledarna för två e-handelsbolag ger sina perspektiv på möjligheter framåt.

En av de största förändringarna i e-handelsbranschen är att det är mindre skillnader mellan de bästa och sämsta i dag jämfört med för fem till tio år sedan, menar Martin Richardsson som är e-handelschef på hemelektroniksföretaget NetOnNet. Med en bakgrund inom detaljhandeln, ser han hur många tagit stora kliv framåt de senaste åren. Omnikanalstrategi är hygienfaktor i dag jämfört med för 10 år sedan.

– Det var många som inte hade den typ av funktionalitet och tjänster då. Där har många tagit stora steg framåt. Nu gäller det att vinna konsumenten, säger Martin Richardsson.

Dataanalytiker är eftertraktade

De som kan förstå kunderna bäst har en konkurrensfördel, och för att göra det krävs kompetens inom dataanalys – ett mycket eftertraktat kompetensområde i dag, enligt Richardsson.

– Att vara riktigt vass vad gäller kundinsikter och kunna förstå kundbeteendet är nyckeln framåt. Då kan man vara mer skarp i erbjudandet när man designar kundresan och kommunikation.

Räcker kompetensen till?

– Vi söker ständigt efter kompetenser i olika områden. Inom vissa roller är det huggsexa inom kompetens, till exempel webbanalys. För fem år sedan pratade man om att samla in ’big data’. Men hur ska vi dra nytta av detta på bra sätt? Behovet av analysförmåga bara växer och växer.

Vad för typer av utbildningar skulle du vilja se?

– Vi är engagerade i Borås Yrkeshögskola och sitter med i ledningsgruppen för utbildningen Digital Business Developer. Det konceptet är jättebra för att försörja oss med kompetens. De har långa praktikperioder och får testa och utveckla sina kunskaper på företag i 10 veckor.

AMA Group ser stort behov av ny kompetens

Enligt Mikael Rosendahl, vd på AMA Group som är en e-handelsgrupp med fyra varumärken inom broderi, hobby, heminredning och mode, är en av lösningarna på kompetensbristen att vara med och skapa utbildningar.

Från att ha gått från postorder till e-handel för sju år sedan, har företaget gjort en enorm omställningsresa och ser stort behov av ny kompetens.

AMA Group är engagerade i e-handelsstaden Borås och jobbar med Yrkeshögskolan, Högskolan Borås och Gymnasiet för att få relevant kompetens inom Digital Marknadsföring samt it-relaterade utbildningar, både front- och backend.

– Vi jobbar aktivt med att få elever att välja den här banan. Det har redan gynnat oss, de första kullarna har alla redan fått jobb.

Martin Richardsson, e-handelschef NetOnNet.

Mikael Rosendahl, vd på AMA Group.

Senaste E-barometern