Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Här är appen som plingar till när du har paket

Mobil där appen visas. Foto: Samuel Uneus

Vi har massor med appar i våra mobiler, men hur många använder vi egentligen?
– För att vi ska använda en app i dag måste den ha något slags nyttofunktion, säger teknikbloggaren Elin Häggberg. 

Apple har betalat ut mer än 450 miljarder kronor till apputvecklare sedan App Store startades. 44 procent av världens länder har lägre årligt BNP än så. Men frågan är vilka appar som kommer att hålla över tid? Vi börjar få väldigt fullt på våra skärmar.

– I dag är vi mer kräsna. Vi laddar inte ned eller går in i appar lika mycket som vi gjorde när apparna var nya, säger Elin Häggberg, digital designer och journalist som driver bloggen Teknifik.

Hon menar att de appar som kommer att överleva måste ha en tjänst som tillför något och som konsumenten behöver, till exempel Uber eller Foodora. Det tog PostNord fasta på i utvecklingen av sin mottagarapp.

Grundtanken med appen är att göra det enklare att handla på nätet. Om du anger telefonnummer eller mejladress i appen läggs paketen till automatiskt, så att du kan få koll på var paketen befinner sig och när de förväntas komma fram. Sedan plingar det till i appen när du går förbi ett ombud där du har ett paket.

Ladda ner PostNords app till Iphone eller till Android.

– Konsumenter vill veta hur lång tid det dröjer innan de får sina paket, var det kommer att levereras och hur de hittar sitt postombud. Det ger en känsla av kontroll. Köper man något man längtat efter så blir själva trackingen också emotionellt intressant eftersom den kan spegla en förväntan, säger Martin Espmark, Customer Experience Manager som utvecklade PostNords app.
I appen kan du också få digitala avier, se hur stort paketet är, söka efter ombud och öppettider, spåra dina returer och hålla koll på när de kommer fram.

I framtiden måste alltså apparna utvecklas för att få stanna kvar på våra mobilskärmar.  Funktioner som 3D Touch, notifieringar, Widgets, Siri och VoIP-appar på den låsta skärmen flyttar fram våra förväntningar på bekvämlighet. Nyttoappar måste helt enkelt hjälpa användaren ytterligare och mer automatiskt.

– När apparna kom hade vi mer tålamod med dem. För att vi ska använda en app i dag måste den ha någon slags nyttofunktion. Det ska kännas naturligt och integrerat i ens mobilanvändande, till exempel att den använder ens mobilnummer på något smart sätt, säger Elin Häggberg. 

I dag, drygt två år efter appens lansering, fortsätter PostNord att utveckla den – men nu sker feedbacken i stället inuti själva appen där kunder kan recensera leveranser.

– Merparten av de förändringar vi har gjort har skett via appen. Jag har haft tusentals dialoger med användare, säger Martin Espmark.