Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-handel

Fysiska butiken fortfarande oslagbar

E-handeln ökar varje år, men än kan vi inte räkna ut den fysiska butiken. Här är några av fördelarna med att kunna se och känna på varorna innan du köper.

Många butiker i Sverige har under de senaste åren brottas med problem. Stora kedjor stänger ner butiker eller skär ner på personal. En stor förklaring är så klart att e-handeln och digitaliseringen pressar fysiska butiker hårt. Men, lugn, det finns ljus i tunneln. Många konsumenter ser fortfarande fördelarna med att handla i en fysisk butik.

Så varför vill vissa konsumenter hellre handla offline? När PostNord ställde frågan i en undersökning handlar det om tre anledningar; det är roligare att handla i en fysisk butik, man behöver varan snabbt och man vill kunna se och känna på utbudet av varor.

Valet att shoppa i en fysisk butik eller ej handlar mycket om vilken produkt som ska inhandlas. Spontanköp är faktiskt den allra vanligaste anledningen till att handla kläder och skor i butik. Talar vi i stället om hemelektronikprodukter så är det service som konsumenten vill åt; konsumenterna menar att butikspersonalens kunskap är det främsta skälet till att gå in i en fysisk butik.

Undersökningen visar också att de konsumenter som köper byggvaror är allra mest otåliga. De vill ha med sig varorna hem direkt. En annan tydlig trend är att varor med hög funktion – som exempelvis träningskläder – är viktiga att prova ut i butik. Så, kanske är hotet om butikernas död något överdrivet?

 

Fakta

Många svenska konsumenter tycker fortfarande att det är mer tillfredställande att handla i en fysisk butik och här är några av skälen:
  • 14 % tycker att det är roligare än att handla på nätet.
  • 18 % vill ha varan med sig hem snabbt.
  • 15 % vill kunna se utbudet av varorna bättre.
  • 6 % för att få service av butikspersonalen.
Källa: E-barometern Årsrapport 2019