Tre personer tittar på en datorskärm.
Artiklar/E-handel

Amazon och PostNord samarbetar i e-handelsprojekt

Swedish E-Commerce Academy är det nya initiativ som Amazon, PostNord och flera andra aktörer har lanserat för att skapa Sveriges ledande utbildningsplattform för e-handel.
– Vi ser fram emot att hjälpa svenska företag att visa världen vad de har att erbjuda, säger Amazons Sverigechef Gulfem Toygar.

För att stötta små och medelstora företag i den svenska e-handeln har Swedish E-Commerce Academy startats. Det är ett samarbetsprojekt med en bred uppsättning aktörer som inkluderar Business Sweden, Almi Företagspartner Skåne, Region Skåne, Amazon Sverige, Ehandel och PostNord.

Fokus i initiativet är på såväl inhemsk tillväxt som internationell export, för att företagen ska växa och bidra till svensk konkurrenskraft.

Amazon vill hjälpa svenska företag globalt

– Amazon har aktivt och framgångsrikt stöttat små och medelstora företag i andra europeiska länder. Vi är glada över att kunna erbjuda samma nivå av engagemang, service och support för att hjälpa svenska små och medelstora företag att bli framgångsrika, inte bara här i Sverige utan över hela världen. Vi ser fram emot att hjälpa svenska företag att visa världen vad svenska små och medelstora företag har att erbjuda, säger Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon.

Webbinarier och kostnadsfri rådgivning

Swedish E-Commerce Academy består av gratis utbildningsmaterial, webbinarier och individuell rådgivning inom ämnen som exempelvis affärsutveckling, internationell försäljning och hållbarhet. Små och medelstora företag, oavsett hur långt de har nått, har också tillgång till kostnadsfri individuell rådgivning med branschexperter från Swedish E-Commerce Academys olika aktörer.

– Varje aktör inom Swedish E-Commerce Academy tillför unik kompetens och värdefull kunskap från olika områden till utbildningsplattformen, som är lättillgängligt för små och medelstora företag. Genom detta initiativ försöker vi lyfta fram den potential som finns bland svenska företag och säkerställa att de är konkurrenskraftiga inom online försäljning och får bästa möjliga förutsättning att lyckas och växa, säger Fredrik Fexe, vice vd på Business Sweden.

Projektet samlar stor expertis

– Det finns mycket potential i att samla expertis från alla områden inom området, för att hjälpa svenska små och medelstora företag att dra nytta av möjligheterna inom e-handel framåt, säger Staffan Arbring, affärschef på Almi Företagspartner Skåne.

Återförsäljare, varumärken och entreprenörer som vill delta och är intresserade av ytterligare information kan besöka sajten Swedish E-Commerce Academy.

Senaste E-barometern