Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-handel

Fyra höjdpunkter från Retail Day

Höstens PostNord Retail Day var digitalt välbesökt och engagerande som alltid. Här är e-handelsrådgivare Soledad Gonzalez fyra bästa höjdpunkter.

1. En smart marknadsföringsstrategi

Enligt Erik Modig, ekonomidoktor vid Handelshögskolan, ska företagen differentiera sig smart och bygga på sina relativa styrkor i lågkonjunkturen. Det man investerar i lågkonjunktur skördar man i regel den efterföljande högkonjunkturen.

2. En genomtänkt kanalstrategi blir allt viktigare

Kostnader för marknadsföring rusar i taket. Befinner man sig på ett segment med tuff konkurrens så behöver man troligen tänka om och lägga äggen i fler än en korg. Man ska tänka på att kombinera olika försäljnings- och marknadsföringskanaler. Enligt Johannes Åverling från Clas Ohlson får butiken en allt viktigare roll när marknadsföringskostnader blir allt högre. Han beskriver butiken som en arena att mötas och bygga relationer med kunderna. Och för de e-handelsföretag utan butiker är det viktigt att bredda marknadsföringen så att det inte bara blir reklam på Facebook och Google.

3. Hållbarhet handlar om mer än miljö

Hållbarhet är en fråga högt upp på agendan hos många e-handelsföretag och logistikaktörer. Men hållbarhet omfattar mycket mer än att tillverka produkter med så lite miljöpåverkan som möjligt, de sociala aspekterna är minst lika viktiga, menar PostNords hållbarhetschef Naznoush Habashian. En viktig aspekt i samband med att konsumenterna inte är beredda att betala mer för ”hållbar frakt” är att vi även inkluderar den sociala hållbarheten – det vill säga att logistikföretagen behandlar sina medarbetare schysst.

4. Lyssna på kunden

Enligt Anna Nordlander och Margareta Boström, författare till en ny bok om Amazon, finns det mycket svenska e-handelsföretag kan lära sig från Amazon. Amazon är ett företag som arbetar extremt kundcentrerat. Författarna tycker att e-handelsföretagen ska sätta sig på kundtjänst för att höra vad kunderna har på hjärtat och i tankarna.
 

E-barometern

Huvudnumret, som vanligt, på PostNord Retail Day var annars presentationen av E-barometern Q2.

Åtta procents tapp för den svenska e-handeln samtidigt som apotekshandeln fortsätter att öka – och förändrade konsumentbeteenden innebär både nya utmaningar och möjligheter.

Läs mer om detta och vikten av flexibla leveranser i Q2-rapporten – ladda ner den här.

Missade du Retail Day?

Vi spelade så klart in hela dagen.

Se inspelning av Retail Day