Så får ditt budskap bättre effekt – prata med mottagarna på deras villkor
Rapporten Mottagarmakt tas fram varje år av PostNord i samarbete med Kantar Sifo och kartlägger hur svenska hushåll vill ta emot reklam och affärskommunikation – och hur de reagerar när de inte själva får välja hur och var de ska bli kontaktade.
Det har aldrig tidigare funnits så många kanaler att välja mellan när något ska kommuniceras. Inte heller mottagarna har tidigare haft tillgång till den mängd av olika informationsvägar som finns i dag. I Mottagarmakt 2022 behandlas mottagarnas preferenser när det gäller exempelvis reklam, information och fakturor. Det framgår tydligt att valmöjlighet är viktigt. Över 80 procent i undersökningen tycker det är viktigt att de får välja i vilken kanal en avsändare kommunicerar med dem.
Att välja bort postlådan är att välja bort kunder
Marknadskommunikation i postlådan är uppskattad och ger avsändaren en möjlighet att kommunicera djupare med mottagarna. Det framgår i rapporten att 71 procent av hushållen går igenom sin postlåda varje vardag och då tar del av kommunikationen.
Värdefullt ögonblick som många missar
”Brevögonblicket” när mottagaren öppnar sin post är en utmärkt och lite underskattad möjlighet för företag att kommunicera med sina kunder. Det är ett bra tillfälle att bjuda på kunskap och information, presentera produktnyheter och kanske visa upp ett erbjudande.