Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Nyheter från PostNord som gäller från 1 januari 2018

Ny postreglering påverkar kraven på leveranstider. Merparten av alla brev levereras även i fortsättningen till mottagaren redan nästa dag och resten inom två dagar.

Efter regeringens beslut om en ny svensk postreglering ändras befordringskravet till tvådagarsbefordran. Det borttagna kravet om övernattbefordran minskar behovet av flygtransporter men i normalfallet når 87 procent av brevvolymerna mottagaren redan nästa dag och resten inom två dagar. Distributionstiden beror på inlämningsplats och mottagaradress. Mer information om leveranstider.

Följande tjänster berörs:

  • 1:a-klass inrikes brev (Porto Betalt, Franko)
  • Tilläggstjänster Expressbrev, Postförskott
  • 1:a-klass brevsändning
  • eBREV 1:a-klass enstaka/sändning
  • eBREV Webb enstaka/sändning
  • We Mail
  • Postdistribuerad dagstidning
  • Posttidning A
  • Rek
  • Värde
  • Svarspost, Svarspost Direkt, Frisvar
  • Varubrev 1:a-klass
  • Expresspaket

Ekonomibrevstjänsten (0-3-befordran) erbjuds även framöver på samma sätt som idag.

Nå dina kunder i ännu fler länder med MyPack Home

Italien, Polen och Tjeckien blir nya länder dit du kan skicka MyPack Home. Det gör det enklare för dig att skicka paket hem till privatpersoner i Europa. För leveranser inom Sverige och till Danmark erbjuder vi tilläggstjänsten Direktretur. Med den returnerar vi dina varor direkt om vi inte kan leverera till mottagaren, istället för att de aviseras för ny utkörning eller lämnas hos ett ombud.

Frankrike och Storbritannien nya länder för MyPack Collect och Return Drop Off

Vi är alltid nära din kund. Genom oss och vår tjänst MyPack Collect får du tillgång till ett av Europas största nätverk av utlämningsställen. Vi hämtar paketet hos dig och mottagaren meddelas via sms eller mejl när paketet finns att hämta på utlämningsstället. Return Drop Off kallar vi den enkla returtjänsten. Från 1 januari erbjuder vi dig MyPack Collect och Return Drop Off också i Frankrike och Storbritannien.

Fyra länder avvecklas för International Parcel

Möjligheten att skicka International Parcel till Tyskland, Belgien, Nederländerna och Luxemburg upphör, men du som skickar paket till e-handlande kunder i dessa länder har flera, ännu bättre alternativ. Beroende på vem mottagaren är och vilken servicegrad du efterfrågar föreslår vi till exempel MyPack Collect till privata mottagare – leverans till ombud, MyPack Home till privata mottagare – leverans till dörren eller DPD för leverans till dörren när mottagaren är ett företag.

Klimatkompensera dina logistiktjänster

Med vår nordiska tilläggstjänst kan du enkelt klimatkompensera dina frakter. Det extra pristillägget går oavkortat till av FN certifierade CDM-projekt. Vi tillhandahåller symboler och texter som du kan använda för att marknadsföra ditt miljöarbete. Tilläggstjänsten Klimatkompensation finns för tjänsterna Mypack Home Small, MyPack Collect, Parcel, Return Pickup, Return Drop Off, Expresspaket, Pallet och PostNrd Groupage.

EDI på alla spårbara brev

Alla spårbara brev (Rek, Värde, Postförskott EDI och Expressbrev) ska registreras med EDI innan de lämnas över till oss. Det kan du göra i Pacsoft eller i eget TA-system. Försändelserna kan också registreras vid inlämningen hos ombud/Företagscenter men ska då betalas samtidigt, antingen kontant eller med kort. Eftersom alla försändelser, utom Värde, nu kan lämnas hos ett ombud får du fler inlämningsmöjligheter. Dessutom minskar risken för felregistrering, när du själv anger adressuppgifterna.

Möjligheten att använda kredit med fakturaunderlag upphör. I stället kan du använda kredit utan fakturaunderlag, frankering med frankeringsmaskin, kontantköp via ombud eller Företagscenter, eller i Skicka Direkt.