Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Villkorsändringar

Nyheter som gäller från och med den 1 januari 2024.

Priser och villkor 1 januari 2024

MyPack Home till postlåda inom Sverige

För att göra paketets resa och kundupplevelsen ännu bättre möjliggör vi nu för leverans i postlåda i Sverige. Om postlådan är tillgänglig för chauffören, paketet får plats och kan levereras utan kvittens sker leveransen i postlådan och inte vid dörren som tidigare. Genom att erbjuda leverans till postlåda gör vi leveransen smidigare samtidigt som paketet skyddas från insyn.

Låt dina företagskunder hämta i en paketbox

Nu öppnar vi även upp paketbox för tjänsten Parcel där företagsmottagare kan hämta ut sina paket i en av våra paketboxar. Detta ger dig som företag en ökad flexibilitet, förbättrad service och en smidigare hantering av dina beställda varor. Så oavsett om du är på jobbet eller inte gör vi det enklare än någonsin att ta emot dina leveranser med PostNord.

Mer flexibel och bekväm leverans till paketbox

Nu kan boende i Sverige välja att få sitt paket levererat antingen till sin hemadress eller till en av PostNords många paketboxar – samma dag!
Vi öppnar upp för fler valmöjligheter och en bättre leveransupplevelse när vi nu möjliggör paketbox som val vid användandet av vår tjänst MyPack Home, med tilläggstjänsten SameDay.

QR-koden vid returer – Print Label i hela Norden

Vi utökar användningen av vår tilläggstjänst Print Label till att omfatta gods från Norge och Finland. Om du använder tjänsten Return Drop Off, som erbjudande för returer för norska eller finska mottagare, kan du nu enkelt skicka en QR-kod i stället för en returfraktsedel.

Längre leveranstid med fokus på miljön

Vi uppdaterar villkorstexten så att vi vid behov kan justera våra leveranstider till avlägsna geografier. Vi sätter en stor stolthet i att distribuera paket och varubrev till alla hushåll och företag varje dag. Detta innebär dock att lantbrevbärare i vissa avlägsna geografier kör långa sträckor med ett fåtal paket, vilket inte är hållbart. Vi kommer att fortsätta att nå våra ombud varje dag, i hela landet. Den 1 januari sker inte någon ändring av leveranstiderna. Mer information kommer om och när det blir aktuellt.

Tilläggstjänsten Privat mottagare införs till länder utanför Norden

Vi är glada att meddela att vår tilläggstjänst Privat mottagare nu är tillgänglig för leveranser till alla länder för tjänsten Pallet, inte bara inom Norden. Detta ger er kunder möjlighet att skicka tyngre gods till privatpersoner över hela världen med ökad bekvämlighet och flexibilitet.

Ändringar i avisering för MyPack Collect till Finland

Vi beslutar att avveckla brevaviseringen till Finland för MyPack Collect. Detta beslut är en del av vår strävan att harmonisera och förenkla våra tjänster, och det innebär att aviseringen kommer att ske på samma sätt som för MyPack Collect inom Norden. Framåt kommer elektronisk avisering att erbjudas vilket innebär att korrekt information av EDI:n blir av yttersta vikt för en smidig leveransprocess.

Föravisera dina Varubrev

För att säkerställa hög kvalitet och pålitlighet i våra leveranstjänster, och för en bättre leveransupplevelse, är korrekt och fullständig transportinformation avgörande. Detta inkluderar data om paket som vi erhåller via EDI. Från och med den 1 december 2023 inför vi en avgift när EDI-informationen är felaktig eller ofullständig. Denna åtgärd syftar till att uppmuntra till bättre kvalitet och säkerställa att våra tjänster fungerar smidigt och tillfredsställande för alla våra kunder.

Irland nu tillgängligt för flera PostNord-tjänster

Irland har lagts till som en ny destination för våra tjänster MyPack Home, MyPack Collect och Return Drop Off. Förändringen innebär bland annat en ökad flexibilitet och tillgänglighet för er som behöver skicka paket till privatpersoner på Irland, samt hantera returer därifrån.

Minimering av tunga lyft för en bättre arbetsmiljö

PostNord vill vara branschledande när det gäller det systematiska arbetsmiljöarbetet. Vi strävar efter en hållbar arbetsplats där medarbetare vill jobba kvar länge. Då krävs goda förutsättningar, hjälpmedel och riktlinjer för att utföra arbetet. För att säkerställa en god arbetsmiljö även vid hantering av de tyngre paketen, införs därför krav på tilläggstjänst Heavy gällande kollin med vikt över 20 kg. I de fall tilläggstjänst Heavy inte används tillkommer en avgift, Heavy ej angiven.

Detta ger oss möjligheten att säkra en arbetsmiljömässigt hållbar och säker hantering, bland annat i form av extra utrustning och dubbelbemanning. Paket med vikt över 20 kg levereras till tomtgräns/markplan/lastkaj mot kvittens. Om ni som avsändare har möjlighet att dela upp tyngre försändelser i lättare paket under 20 kg levereras de precis som tidigare, det vill säga ingen förändring för er eller era mottagare.

Kollivikter över 20 kg inom PEX Bud

För att säkerställa en god arbetsmiljö även vid hantering av de tyngre paketen, införs villkoret att kollin över 20 kg (upp till 35 kg) levereras med hjälp av hjulförsedd utrustning utan att passera någon form av trappa eller liknande hinder. Bärhjälp bokas för kollivikter över 20 kg där hjälpmedel inte är möjligt.

Tunga Expresspaketet

Vid årsskiftet ändras maxvikten för Expresspaket till 20 kg. Tilläggstjänst “Heavy” kan inte användas för denna tjänst. Kolli med överskriden vikt kommer att returneras till avsändaren.

Information om latinska bokstäver och arabiska siffror

För att säkerställa att paketen skickas till rätt land samt möjliggöra att PostNord kan skapa tull-EDI åt kunden, i de fall det behövs, är det viktigt att mottagarens namn och adress skrivs med latinska bokstäver och arabiska siffror. Ändringen påverkar International Parcel och Parcel

International Parcel till Spanien

International Parcel kan från och med 1 januari 2024 skickas till Spanien och spanska öar. Tulldokumentation och Tull-EDI krävs när International Parcel skickas till spanska Kanarieöarna, Melilla och Ceuta.

Spårbart brev Utrikes

Vi förbättrar Spårbart brev utrikes genom att möjliggöra inlämning av få antal brev hos ombud samt möjlighet att skicka spårbara brev till Ukraina, Grönland och Färöarna. Du som skickar Spårbart brev som sändning kan hämta säckar från företagscenter eller få dem utkörda genom ett utkörningsavtal. Vi avvecklar möjligheten att ringa eller mejla in beställningar.

Kundretur brev utrikes

Streckkoden med försändelse-ID nummer avvecklas för tjänsten.

Tulldeklaration CN22

Vi förenklar hantering av tulldeklaration genom att endast använda CN22 för alla brev oavsett värde, som skickas utanför EU.

Uppdaterade villkor för brevsändningar

1 januari 2024 gör vi följande generella förändringar för brevsändningar:

  • Obligatoriskt krav på ”Extra sorterat” från 100 001 exemplar. Rabatten ”Extrasorterad sändning” utgår och inkluderas i stället i prislistan.
  • Nytt bokningsvillkor för extra sorterade sändningar (minst 100 001 exemplar i en priszon).
  • Antalet sändningsintervall reduceras.

Tjänsterna som berörs är 1:a-klassbrev sändning, Ekonomibrevsändning, ADR, Posttidning A och B samt eBREV sändning. Vid ytterligare frågor kontakta din säljare eller vår kundservice.

Tidningsexemplar A avvecklas

Tilläggstjänsten Tidningsexemplar A avvecklas 1 januari 2024. För dig som fortsatt vill skicka samma typ av försändelser rekommenderar vi vår tjänst 1:a-klassbrev enstaka. Läs mer om 1:a-klassbrev enstaka.

Nyheter Frankeringsservice 2024

1 januari 2024 gör vi följande förändringar för Frankeringsservice:

  • Vi öppnar upp för möjligheten att lämna in sin Frankeringsservice på gul brevlåda i hela Sverige. Detta har tidigare försetts med en avgift vilket nu tas bort.
  • I och med förändringar i terminalstrukturen tar vi bort tilläggstjänsterna "Extra kundnummer" och "Extra inlämnare". Från och med 1 januari 2024 gäller ett abonnemang per kundnummer i hela landet.

Övergångsperiod för befintliga kunder sker under 2024.

Nyheter ODR Exklusiv 2024

1 januari 2024 gör vi följande förändringar för ODR Exklusiv:

  • ODR Exklusiv kommer att ha ett sommaruppehåll under veckorna 27–32 sommaren 2024.
  • Inlämningstiderna för ODR Exklusiv förändras från fyra respektive sex vardagar innan utdelningsstart, till fem respektive sex vardagar innan utdelningsstart.
  • Vid volymer som överstiger 100 000 försändelser ska föravisering ske enligt särskilt upprättat kunduppdrag.

Besöker du oss som privatperson?

Villkorsändringar för privatpersoner