Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Information till våra avtalskunder om kapacitetstillägg

PostNord-medarbetare vid lastbil.

Kapacitetstillägg införs under perioden 15 november–31 december 2018. 

Tillväxten på främst e-handeln fortsätter att vara mycket stark. Det är glädjande men skapar samtidigt utmaningar både för transportföretagen och för deras kunder under årets högsäsong som börjar i samband med Black Friday.

Samtidigt är efterfrågan på transporter väldigt hög på den svenska marknaden och till följd av den chaufförsbrist som råder ökar kostnaderna för transportkapacitet. Detta blir extra tydligt i perioden mellan Black Friday och nyår.

Ingen affärsverksamhet kan dimensioneras utifrån extrem högsäsong. Det gäller att hitta balansen mellan ett ”normalläge” och förmågan att hantera extrema toppar i efterfrågan. Ett sådant sätt är prisvariationer mellan säsonger, något som tillämpas i många länder och många branscher.

För att möta utmaningen med stora volymer under kort tid och för att minimera påverkan för kunder och slutkonsumenter vidtar PostNord en rad åtgärder under perioden, till exempel:

  • hyr in extra transportkapacitet i form av lastbilar och chaufförer
  • anställer extrapersonal
  • utökar öppettider på utlämningsställen
  • öppnar tillfälliga utlämningsställen under perioden
  • levererar hem till mottagarna på helger

Flera av dessa åtgärder blir extra dyra under denna period, till exempel är det både svårare och dyrare att hyra in transportkapacitet. För att kunna hantera de extra kostnaderna inför PostNord ett kapacitetstillägg under perioden 15 november–31 december 2018 för vissa pakettjänster. Tillägget är 4 kronor per kolli för tjänsterna PostNord MyPack Collect, PostNord MyPack Home, PostNord Return Drop Off och PostNord Return Pickup.

Om du har frågor är du alltid välkommen att kontakta din säljare eller vår kundservice, på telefon 0771–33 33 10.