Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse.
Öppna i Microsoft Edge
Nya tullkrav på försändelser till USA och Puerto Rico
Från den 23 oktober går det återigen att skicka varor till USA och Puerto Rico. Läs mer om de nya reglerna här.
Från den 23 oktober går det återigen att skicka varor till USA och Puerto Rico.
För att uppfylla amerikanska tullkrav har vi utvecklat en lösning för att betala in amerikanska tullavgifter, Postal Delivered Duties Paid (PDDP).
Enligt de nya reglerna måste tullavgifter betalas före ankomst. Gåvor mellan privatpersoner värda under 100 USD och brev som endast innehåller personlig korrespondens är fortsatt undantagna.
Avsändare behöver nu lämna fullständiga och korrekta elektroniska tulluppgifter vid bokning. Detta inkluderar varubeskrivningar på engelska, deklarerat värde, ursprungsland och en 10-siffrig HS-klassificeringskod.
På PostNord hanterar vi tullavgifterna för avsändarens räkning och ser till att mottagaren inte debiteras några extra avgifter vid leverans.
Direktbetalande kunder: Tjänsterna finns tillgängliga i Köp Frakt. Där kan du enkelt fylla i tullinformation, se automatiskt beräknade tullavgifter och betala alla tillämpliga avgifter direkt i kassan.
Företagskunder (kreditkunder): Du fortsätter att hantera sina försändelser via sitt vanliga affärssystem. Tull och avgifter faktureras i efterhand, baserat på det slutliga tullbeloppet som betalats till US Customs and Border Protection (CBP). Kunderna ansvarar för att uppskatta den tillämpliga avgiften i förväg. Information om villkoren finns här.