Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Från Småland till hela Norden – med PostNord som brygga

Hur driver man e-handel från en liten stad i Småland, med målet att nå ut så långt det bara går i världen? 

För Royal Design handlar det om att ligga i framkant med lagerhållningen – och kunna förlita sig på att utleveranserna är i trygga händer. 

– Det har varit en styrka för oss att samarbeta med en partner som vi kan skräddarsy våra lösningar med, säger Jimmy Rothberg, Head of Logistics. 

Video


Idag är Royal Design en av Skandinaviens största e-handelssajter för design, inredning och möbler, med flera egna butiker. Det har med andra ord hunnit hända en hel del sedan starten 1999, när affärsidén var att sälja glaskonstverk från Småland till USA. 

En tid senare etablerade man ett större lager i Orrefors glasbruk, och började sälja även till England och Australien – samt sedermera resten av världen. 2019 flyttade man till ett nybyggt högteknologiskt lager i Nybro. Kort därpå köptes Royal Design upp av Egmont-koncernen, som numera satsar mycket på digital marknadsföring och e-handel, utöver sin publishingverksamhet.

Det är en tillväxtresa som heter duga. Och från allra första början har företaget haft en trygg och pålitlig logistikpartner. 1999 promenerade man över till det lokala postombudet med paketen, idag är PostNord en av huvudleverantörerna, och distribuerar Royal Designs gods till hela Norden. 

– Vårt band med PostNord har bara blivit starkare och starkare med åren, säger Jimmy Rothberg, som är Head of Logistics på Royal Design. 

–  Vi har använt allt fler tjänster, allt ifrån Varubrev och Paket till MyPack, Groupage och Pallet. Vi nyttjar även tilläggstjänsten Heavy, både inom business to consumer och business to business.

Om Royal Design

  • Royal Design grundades 1999 i Kalmar, som en e-handel för konstglas. Idag säljer företaget möbler, belysning, textiler, mattor, husgeråd och andra designföremål.
  • Företaget har två kontor, ett i Stockholm och ett i Nybro, där även lagret finns. En flaggskeppsbutik finns på Kungsgatan i Stockholm.
  • Royal Design har över 70 000 produkter i sitt sortiment. En vanlig sommarmånad skickar man ut 40–50 000 leveranser. Kunderna finns över hela världen.
  • Sedan 2020 ägs Royal Design av Story House Egmont, där de utgör en del av koncernens e-handelsarm. 2024 etablerade Story House Egmont en ny e-handelskoncern, Egmont LivingNordic, där alla verksamheter inom området Hemmet & Köket samlas. Royal Designs lager i Nybro skeppar alla orders för Royal Design, Rum 21 och Andlight.
  • Autostore är det snabbaste orderhanteringssystemet per kvadratmeter i världen. Det maximerar användningen av golvytan och ökar lagringskapaciteten med 400 procent jämfört med traditionella hyllsystem.

Att verka i en liten stad med stora utmaningar

Inne på det imponerande lagret i Nybro viner plocktruckarna förbi till höger och vänster medan Jimmy visar upp lokalerna. Här finns både en manuell och en automatiserad del. Den senare har ett futuristiskt skimmer över sig, med robotar som målmedvetet packar försändelser i ett stort rum med svag belysning. 

– Vi har kapacitet att skeppa tiotusentals ordrar varje dag. För oss handlar mycket om att hålla i gång driften på vår automatiserade lagerhållning. Den måste funka till 100 procent. Och samtidigt ska vi kanske skicka ett fullt monterat exklusivt vitrinskåp från vår manuella sida. Eller så har vi en soffa som ska upp till norra Norge. Eller en stor företagsorder som ska koordineras innan den skeppas. Då är det viktigt att allt hämtas i tid. 

Platsen i sig för med sig vissa utmaningar. Nybro är en liten stad som befinner sig en bit bort från de stora trafiklederna. 

– Att leverera så här stora flöden från lilla Småland ut i Norden, och hela världen, är inte det lättaste. Det händer alltid saker, vi har haft andra tredjepartslösningar som inte fungerat. Vi måste helt enkelt vara ännu lite mer slipade och koordinerade i våra utleveranser mot våra kunder för att hålla samma standard som de som befinner sig i de stora naven.

Royal Design är väldigt nöjda med PostNords logistiklösningar. "Det har varit en styrka för oss att samarbeta med en partner som vi kan skräddarsy våra lösningar med", säger Jimmy Rothberg.

Nyckeln till framgång – rätt partners

När vi rundar ett hörn på vår promenad i det manuella lagret berättar Jimmy om hur viktigt det är med lokala kontakter och lokala leverantörer. Royal Design har ett tätt samarbete med många lokala företag och är en viktig spelare i traktens näringsliv. Som gärna får bli större och ännu livligare. 

– Det skulle bara gynna oss om fler e-handelsföretag etablerade sig i de här regionerna. Då kan vi få med oss andra stakeholders som kan underlätta för vår verksamhet och möjliggöra saker för helheten i ett e-handelsföretag. Vi är ett bevis på att det går jättebra att bedriva den här sortens verksamhet här. 

När vi står och pratar vid industriportarna rullar PostNords långtradare in genom grinden – som ett brev på posten. Jimmy kan inte låta bli att skratta åt sammanträffandet. 

– PostNord är för mig den största samarbetspartnern i logistiken och på den nordiska marknaden. Vi har alltid haft en bra dialog, och vi är väldigt glada för det nära samarbetet med vår kontaktperson. Det finns dessutom olika stödfunktioner som koordinatorer och produktägare, som ser till att vår verksamhet har det den behöver för att leverera så stora mängder som vi gör. 

Vi avslutar vår rundvandring i den automatiserade delen, och blickar ut över havet med lådor. Robotarna far fram och tillbaka som skepp om natten för att utföra sina minileveranser. Därefter tar PostNord det hela i hamn.  

– Genom PostNord levererar vi till hela Norden. Från norra Norge till södra Danmark. Jag ser PostNord som en aktör som kan nå de nyckelställen vi behöver ha tillgång till. Det har varit en styrka för oss att samarbeta med en partner som vi kan skräddarsy våra lösningar med, avslutar Jimmy Rothberg.