Att tänka på vid export

Är ditt företag på väg att expandera internationellt?
Då kan det vara idé att se över logistiken och de marknader som innefattas. För det finns en hel del att tänka på när det gäller exporten. Här följer några tips och råd.
- Välj i möjligaste mån en logistikpartner som täcker samma region som du själv ska verka i. Ju färre transportörer, desto mindre administration.
- Förutbestämda tidtabeller, eller full flexibilitet? Checka med logistikpartnern vad som gäller och ställ flexibilitet och kostnad mot varandra, för att se vad just ditt företag skulle vinna på. Underskatta inte servicevärdet i att kunna lova dina kunder att ”om du beställer i dag, så får du varan i morgon”.
- Titta även på hur logistikpartnern klarar snabba omställningar vid säsongstoppar, att det finns effektiva rutiner och processer utarbetade. Det gäller såväl leveransprecision som leveranssäkerhet. Förvissa dig också om att logistikföretaget har bra informations- och styrsystem så att du hela tiden kan följa dina sändningar. Detta är oftast inga problem inom Sverige, däremot vanligt att det fungerar sämre utomlands.
- Lär känna marknaden du ska exportera till! Hur ser till exempel konsumenternas köpbeteende ut? Det kan skilja stort mellan olika länder – och innebär därför olika utmaningar för olika marknader. I Tyskland exempelvis är det oerhört vanligt med returer, så här är det alltså viktigt med en logistikpartner som kan hantera det.
- En annan utmaning är alla lagar och regler som kringgärdar exporten – och som också kan skilja stort mellan olika marknader. Vissa länder har till exempel väldigt strikta restriktioner när det gäller import av hälsoprodukter.
- Ta också reda på vilka betalsätt som gäller i landet och hur betalningen logistiskt och administrativt ska hanteras. Hur ser kulturen ut för att betala en faktura?
- Slutligen är det extra viktigt vid export att ha ett gott försäkringsskydd för både godset och transporterna. Det gäller för såväl det egna företaget som för logistikpartnern.