Mosaic - världens mest använda segmenterings-metodik
Används för att beskriva gemensamma drag hos olika grupper i den svenska befolkningen. Mosaic™ klassificerar Sveriges över 4,8 miljoner hushåll och delar in den svenska befolkningen i olika livsstilar baserat på data och statistik. Alla personer över 18 år är klassificerade. Livsstilarna beskrivs med demografiska särdrag, konsumtion, värderingar och beteende vilket ger en unik inblick i den svenska konsumentmarknaden.
Mosaic™ ger dig insikter i dina kunder och din marknad som kan användas både strategiskt och operativt. Vilka är dina lönsammaste kunder och var hittar du fler av dem? Du får en djupare kunskap om vilka de är, vad de köper, var de finns, deras kanalpreferenser, hur och varför de fattar de konsumtionsbeslut de gör. Du får kund- och marknadsinsikter som du kan agera på och använda för att få mer ut av dina marknadsföringsinsatser.
SCB – sociodemografiska data
Till exempel kön, ålder, civilstånd, information kring familjer, utbildningsnivå, boendeform, ekonomi och köpkraft.
ORVESTO® Konsument – postal medie- och målgruppsundersökning
Här mäts räckvidderna för ett stort antal medier och databaserna innehåller tusentals variabler av målgruppskaraktär. Du kan bl.a. få veta mer om svenska folkets ekonomi, aktiviteter, friluftsliv, Internetvanor, intressen, konsumtion, resor, åsikter, medievanor och om man tackar ja eller nej till reklam.
Kom igång med kund- och kommunikationsanalyser
Relaterade tjänster
Områdesanalys
Områdesanalys ger kunskap om vilka personer som bor i ett visst område.
Mer om OmrådesanalysTransaktionsanalys
Ger dig god kunskap om dina kunders konsumtionsmönster.
Mer om TransaktionsanalysE-handelsanalys
Vill du förbättra din E-handel? Vårt eget analysverktyg gör det möjligt för dig som företag att få större kännedom om dina kunder.
Mer om E-handelsanalys