Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Analystjänst för företag

Transaktionsanalys

Kundanalys ger en bättre insikt i dina kunders konsumtionsvanor, var dina viktigaste kunder finns och var de bor. 

Fördelar med Transaktionsanalys
  • Ökad insikt i dina kunders konsumtionsmönster.
  • Bättre förståelse för vilka vilka kundsegment du ska satsa mer på.
  • En bra grund för det framtida marknadsföringsarbetet.
  • Tillgång till fakta som gör att du kan utforma bättre budskap och kampanjer mot dina kunder.
Transaktionsanalys ger dig god kunskap om dina kunders konsumtionsvanor

Vad vet du egentligen om dina kunder? Kanske har du ett kundregister och transaktionsdata med samlad information kring vad en viss kund har köpt, men liten eller ingen kunskap om deras konsumtionsmönster?

Vi kan hjälpa dig med att analysera och gruppera dina kunder utifrån hur ofta de handlar, hur mycket de handlar för, samt när de handlade senast. Detta kommer ge dig ökad insikt om dina kunder och hjälpa dig att utforma bättre budskap och kampanjer i framtiden.

Du kan också få insikter om vilka kunder som handlar mycket av dig och vilka som inte gör det. Du får information om i vilka kundsegment du hittar dina mest lönsamma kunder och var de bor. Detta kan sedan utgöra ett beslutsunderlag för vilken typ av kunder du ska prioritera och hur många kunder du kan bearbeta.

Så här går transaktionanalysen till

Kundanalysen utförs av PostNords analytiker i vårt eget verktyg DM-analys. Analysen presenteras i en skriftlig rapport samt med en personlig presentation.

För att göra en transaktionanalys behöver vi

  • adressinformation – postnummer och/eller gatuadress och gatunummer
  • transaktionsdata och/eller värde per kund eller per postnummer
  • kundID: Ett unikt kundnummer kan vara till stor hjälp för att identifiera kunder som bytt adress.

Vilka insikter ger en transaktionsanalys?

  • Vilka som handlar mycket av dig
  • Vilka kännetecken dina kunder har
  • Hur du når dina kunder
  • Vilka livsstilstyper som har högst respektive lägst transaktioner
  • Var de kunder bor som är mest värdefulla för dig
  • Vilken livsfas kunderna är i
  • Vilket konsumtionsmönster kunderna har
  • Vilka aktiviteter och intressen kunderna har
  • Vad kunderna har för åsikter och värderingar
  • Om kunderna vill ha reklam eller inte
  • Hur kundernas innehav ser ut av bil, båt, fritidshus etc.

Kostnad för en transaktionsanalys

Du får en analys och rapport baserat på analysen för 30 000 kronor (exkl. moms).

Vill du göra en beställning?

Är du avtalskund kan du beställa en analys genom din säljare. Övriga kunder kan kontakta kundservice, tel. 0771–33 33 10, eller fylla i sina uppgifter för att bli kontaktad.
Till kontaktformuläret

Relaterade tjänster

Direktreklam

Adresserad direktreklam (ADR)

Skapa engagemang med din kommunikation och stärk dina kundrelationer.

Direktreklam

Oadresserad direktreklam (ODR)

När du vill sprida ditt budskap till många.

Reklam och analys

Kundanalys

När du vill ha bättre insikt om din kundbas.

Reklam och analys

Svarsanalys

När du vill förstå vilka kunder som svarade på ditt utskick.

Reklam och analys

Effektmätning

Ger dig insikt om vad som fungerat med din kampanj och vad du kan göra ännu bättre nästa gång.