Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

reklam- och analystjänst för företag

Områdesanalys

Områdesanalys ger kunskap om vilka personer som bor i ett visst område.

Till kontaktformuläret
Fördelar med Områdesanalys
  • Få insikt om vilka personer som bor i ett visst område så att du bättre kan utforma ditt budskap och skapa engagemang.
  • Förstå om ett visst område inte bör bearbetas eftersom personer inom din målgrupp inte bor där.
  • Spara pengar genom att undvika att rikta fel budskap till fel målgrupp.
  • Insikter om vilka personer som bor inom ett område ger bättre effekt på dina kampanjer och därmed ett högre ROI.
få insikter om vilken typ av personer som bor i ett visst område

Känner du till vilka som bor i området kring din butik, eller nystartade verksamhet? Om du inte har något kundregister att basera din analys på kan du ta reda på det genom att använda tjänsten Områdesanalys.

Genom att ta reda på demografin hos de som bor i ett visst område kan du bättre anpassa ditt budskap till målgruppen. Det ger också insikt om ett visst område inte bör bearbetas eftersom personer inom din målgrupp inte bor där.

Analysen ger dig insikt om vilken typ av "persona" som bor i ett visst område. Det kan exempelvis vara pensionärer, barnfamiljer, unga par, välbärgade 40+ etc. Genom att segmentera potentiella kunder som bor i ditt valda område får du en bättre uppfattning om vilken typ av budskap som bör användas för att attrahera dem och skapa engagemang.

Så här går analysen till:

Det valda området jämförs i en jämförelsebas för att tydliggöra vad som utmärker just detta område. Analysen utförs av PostNords analytiker i vårt DM-analysverktyg. Du får en presentation av analysen i form av en rapport.

Exempel på innehåll i rapporten

  • Vilka bor i området runt din butik?
  • Vilka livsstilstyper bor där?
  • Vilka grupper kan ha intresse för din produkt eller tjänst?
  • Vilka åldersgrupper bor i området?
  • Vilken familjestruktur har de som bor i området?
  • Vilken inkomst har de?
  • Vilken livsfas är de i (är de gifta, har de barn)?
  • Vilket konsumtionsmönster har de?
  • Vilka aktiviteter och intressen har de?
  • Vill de ha reklam eller inte?
  • Har de bil, båt eller fritidshus?
  • Vad har de för åsikter och värderingar?
  • Vilka medie- och internetvanor har de?

Kostnad

Från 15 000 kronor (exkl. moms) ingår en analys med tillhörande rapport.

Vill du göra en beställning?

Är du avtalskund kan du beställa en analys genom din säljare. Övriga kunder kan kontakta kundservice eller fylla i sina uppgifter för att bli kontaktad.
Till kontaktformuläret

Relaterade tjänster

Reklam och analys

Transaktionsanalys

Ger dig god kunskap om dina kunders konsumtionsmönster.

Reklam och analys

Kundanalys

När du vill ha bättre insikt om din kundbas.

Reklam och analys

Svarsanalys

När du vill förstå vilka kunder som svarade på ditt utskick.

Reklam och analys

Effektmätning

Ger dig insikt om vad som fungerat med din kampanj och vad du kan göra ännu bättre nästa gång.

Direktreklam

Oadresserad direktreklam (ODR)

När du vill sprida ditt budskap till många.

Direktreklam

Adresserad direktreklam (ADR)

Skapa engagemang med din kommunikation och stärk dina kundrelationer.