Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

reklam- och analystjänst för företag

Kundanalys

Kundanalys ger en bättre insikt om målgruppen i ditt kundregister och ger en bra grund för din framtida marknadsföring.

Beställ en Kundanalys
Fördelar med Kundanalys
  • Du får fördjupade kunskaper om kundbasen.
  • Erhåller ett verktyg för vassare marknadsföring.
  • Förbättrar dina förutsättningar för bättre lönsamhet.
Kundanalys ger en bättre insikt om din kundbas

Vad vet du egentligen om dina kunder? Kanske har du ett kundregister men liten eller ingen kunskap om vad som är mest utmärkande för dina kunder, var de bor och var du kan nå nya kunder med samma typ av profil.

Med hjälp av vår tjänst Kundanalys får du en bättre insikt om ditt företags kundbas och skapar en bra grund för ditt framtida marknadsföringsarbete.

Så här går analysen till

För att genomföra analysen behövs en kunddatafil skickas till PostNord. Kunddatan måste vara så utformad att vi kan koppla ihop en viss individ med ett postnummer. Kundanalysen utförs av PostNords analytiker i vårt eget verktyg DM-analys.

Att tänka på

  • När skedde den senaste adressuppdateringen?
  • Ska samtliga kunder ingå? Finns det grupper i kundbasen som bör analyseras var för sig?
  • Bör kunder som varit inaktiva en längre tid undantas?

För att du skall få ut så mycket som möjligt av analysen behöver vi

  • adressinformation
  • information om ålder och kön
  • KundID. Ett unikt kundnummer kan vara till stor hjälp för att identifiera kunder som bytt adress.

Exempel på innehåll i rapporten

  • Vilka bor i området runt din butik?
  • Vilka livsstilstyper bor där?
  • Vilka grupper kan ha intresse för din produkt/tjänst?
  • Vilka åldersgrupper bor i området?
  • Vilken inkomst har de?
  • Vilken livsfas är de i (är de gifta, har de barn)?
  • Vilket konsumtionsmönster har de?
  • Vilka aktiviteter och intressen har de?
  • Vilka åsikter/värderingar finns?
  • Vill de ha reklam eller inte?
  • Vilka medievanor och internetvanor har de?

Analysen presenteras i en skriftlig rapport samt med en personlig presentation. Är du intresserad av en ännu djupare analys? Kontakta din säljare för mer information, så bokar vi upp en workshop.

Kostnad

Utförandet av analysen och färdigställandet av rapporten kostar 25 000 kr, exkl moms.

Vill du göra en beställning?

Är du avtalskund kan du beställa en Kundanalys genom din säljare. Annars är du välkommen att ringa kundservice på telefon 0771-33 33 10, eller kontakta oss via formulär.
Till formuläret

Relaterade tjänster

  

Reklam och analys

Transaktionsanalys

Ger dig god kunskap om dina kunders konsumtionsmönster.

Reklam och analys

Svarsanalys

När du vill förstå vilka kunder som svarade på ditt utskick.

Reklam och analys

Effektmätning

Ger dig insikt om vad som fungerat med din kampanj och vad du kan göra ännu bättre nästa gång.

Direktreklam

Oadresserad direktreklam (ODR)

När du vill sprida ditt budskap till många.

Direktreklam

Adresserad direktreklam (ADR)

Skapa engagemang med din kommunikation och stärk dina kundrelationer.

Reklam och analys

Områdesanalys

Områdesanalys ger kunskap om vilka personer som bor i ett visst område.

  

Customer service