Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Tidigare vinnare

2016: Apotea

E-handelsbolaget Apotea utmanar apoteksbranschen och bygger sin snabba, lönsamma tillväxt genom en innovativ och effektiv logistik och varuförsörjning som skapar förutsättningar för låga priser, ett stort sortiment, hög tillgänglighet och snabba leveranser – allt med kunden i fokus. Etiska, sociala och miljömässiga aspekter genomsyrar Apoteas utvecklingsarbete och utgör grunden för en långsiktigt hållbar verksamhet. Se film och läs artikel.

Övriga nominerade 2016

Elgiganten. Se film och läs artikel.
MECA. Se film och läs artikel.
Oenoforos. Se film och läs artikel.

2015: Scania

Genom att i sin logistik även tillämpa den framgångsrika filosofin och arbetssättet i sin välkända produktionsmodell har en hållbar flödesorientering byggts upp från leverantör till färdig lastbil hos kunden. Arbetet har på kort tid gett betydande positiva effekter vad gäller kostnader, kvalitet, ledtider, lagernivåer och miljöpåverkan. Se film och läs artikel

Övriga nominerade 2015

Gina Tricot. Se film och läs artikel​.
OneMed. Se film och läs artikel.
SKF. Se film och läs artikel.

2014: Ericsson

Dagens globala försörjningskedjor är komplexa och riskutsatta. Ericsson har utvecklat en effektiv funktion för att motverka dessa risker samt för att hantera och minimera konsekvenserna av oförutsedda händelser som kan drabba verksamhetens försörjningsförmåga och företagets kunder. Funktionen är prioriterad på högsta ledningsnivå och har blivit ett viktigt konkurrensmedel för Ericsson.

2013: Lidl

Inom den svenska dagligvaruhandeln har Lidl ett helt unikt logistikupplägg. Logistiken är verksamhetens hjärta och utvecklas ständigt. Den är en möjliggörare för kostnadseffektivitet i alla led – korta ledtider, effektiv nyetablering, minimala lager, miljönytta och hög kvalitet.

2012: Envirotainer

Envirotainer tillhandahåller en global logistiklösning för temperaturkänsliga läkemedelsprodukter som vaccin, insulin och blodplasma. Kärnan i verksamheten är bolagets egenutvecklade containrar, som kan hålla en förutbestämd temperatur. Företaget hjälper företag inom läkemedels- och hälsoindustrin att genomföra transporter på ett säkert sätt.

2011: Nobel Biocare

Nobel Biocare arbetar systematiskt och uthålligt med att skapa konkurrensfördelar i sin supply chain. Arbetet har resulterat i dramatiskt reducerade kostnader och en starkt kunddriven försörjningskedja som utmärks av: ökad servicegrad, innovativa leveranskoncept, minskade kostnader och reducerad miljöpåverkan.

2010: Volvo Cars

Volvo Cars eftermarknadslogistik har etablerats som best practice i bilbranschen. Den innovativa logistiklösningen har kortat ledtiderna avsevärt till nytta för både återförsäljare och slutkunder. Servicegraden är den högsta i branschen, vilket innebär att bilen kan vara kortare tid på verkstaden. Logistikupplägget säkrar Volvo Cars konkurrenskraft i den lönsamma men konkurrensutsatta eftermarknadsaffären.

2009: IKEA

IKEA har sedan 2004 utmanat, ifrågasatt och förändrat hela sin globala logistik. Från inköp/sourcing till design, produktion och distribution till företagets 260 varuhus världen över. Den nya logistiken har avgörande betydelse för verksamhetens fortsatta tillväxt och lönsamhet samt dess sociala- och miljömässiga ansvarstagande.

2008: Sony Ericsson

Sony Ericsson har genom ett imponerande förändringsarbete på kort tid vänt en konkurrensnackdel till en betydande marknadsfördel. Genom att metodiskt och miljömedvetet utveckla alla delar i sin supply chain – försörjning, produktion och distribution till återförsäljare – har Sony Ericsson byggt upp ett varuflöde i absolut världsklass.
-Vi siktar på att göra logistikkedjan ännu snabbare och flexiblare, säger Patrik Jansson, Head of Supply Chain Operations på Sony Ericsson.

2007: H&M

H&Ms verksamhet baseras på ett extremt effektivt logistikmaskineri, som koordinerar allt från design och planering till inköp, produktion, distribution och försäljning. Med ett sammanhållande koncernövergripande logistikansvar och en ny struktur, som består av en kombination av distributionscenters och så kallad call-off centers, har H&M skiftat från den i branschen dominerande ”push-filosofin” till en ”pull-filosofi”. Logistiken har blivit en naturlig del av företagets strategi vilket innebär att H&M kan försörja sina marknader och butiker mer effektivt än sina konkurrenter. Det bidrar till en ökad försäljning och en oöverträffad lönsamhet samt skapar förutsättningar för snabb expansion till nya marknader.

2006: Danaher Motion

Med avancerad processtyrning, en systematisk jakt på förbättringar, innovativa logistiklösningar i hela kedjan – och inte minst genom att smart utnyttja strategiska underleverantörer – har Danaher Motion i Stockholm utformat en effektiv och maximalt värdeskapande logistik som håller absolut högsta världsklass.

2005: AdLibris

AdLibris har med stor finurlighet och sunt förnuft utvecklat en effektiv logistik som ger ett högt kundvärde och som utgör grunden för företagets ledande position, snabba tillväxt och goda lönsamhet.

2004: Dustin

Dustin har genom ett målmedvetet och systematiskt arbete med sina affärsprocesser och sitt IT-stöd skapat en snabb, exakt och pålitlig logistik. Företaget har genom detta skaffat sig en total kontroll över sina processer samtidigt som man har brutit mot en rad vedertagna mönster. Sammantaget har detta etablerat Dustin som en lönsam, ledande aktör på en hård konkurrensutsatt marknad.

2003: Svenska Spel

Genom kreativitet och uppfinningsrikedom har vinnaren, Svenska Spel, utvecklat en helt ny distributionsmodell i sin bransch. Den nya modellen baseras på modern IT-teknik och leder till en avsevärd förenkling och kostnadsbesparing hos kunderna såväl som i den egna verksamheten.

2002: Bergman & Beving

Bergman & Beving har genom ett långsiktigt logistikarbete och sin e-handelsportal ”Toolstore”, på ett kreativt sätt förenklat hela försörjningskedjan – från tillverkare och grossister till återförsäljare och slutkunder. Berman & Beving har genom Toolstore tagit ett större grepp över värdekedjan genom effektivare försörjning till sina befintliga kunder och återförsäljare, samtidigt som man har skapat en plattform för framtida expansion till nya marknader.