Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Cloetta lät PostNord ta över lagret

Lagerhall

Godistillverkaren Cloettas förvärv av konkurrenten Leaf innebar samtidigt en logistisk utmaning. Lösningen blev ett gemensamt lager för den skandinaviska marknaden som sköts av PostNord.

Godis, godis – och ännu mera godis. PostNords terminal i Helsingborg i södra Sverige är rena drömmen för alla godisälskare. Av den totala lagerytan på 35 000 kvadratmeter är det Cloettas utbud som dominerar. Plocktruckar och skjutstativtruckar far fram och tillbaka. Från de elva meter höga hyllplanen plockas pall efter pall med välkända varumärken.

Daniel Nyd, logistikchef i Skandinavien för Cloetta, strosar nöjt omkring och konstaterar att outsourcingen av logistiken var ett klokt beslut.

– Det finns alltid risker med service och kvalitet när man överlåter logistiken till en annan part. Men samarbetet har fungerat mycket bra och bland annat resulterat i mervärden till våra kunder, säger han.

Daniel arbetade tidigare hos konkurrenten Leaf och innan bolaget köptes av Cloetta hade de börjat titta på en ny logistiklösning. Leaf hade då lager i Sverige, Norge och Danmark, och funderade på en outsourcing av hela logistiken. Det var emellertid ett stort steg att ta, och med betydande risker.

– Vi på Leaf gjorde en genomgripande analys kring vår framtida logistik. Det fanns många frågor att ta ställning till. Skulle vi ha ett lager i varje land eller ett stort centrallager? Det första vi kom fram till var att centralisera lagret för hela Skandinavien, berättar Daniel.

Men skulle det göras i egen regi, eller skulle de våga ta steget och göra det via en TPL-aktör? Det sistnämnda övervägdes, men var långt ifrån självklart.

– Förändringen fick absolut inte ha negativ inverkan på våra kunder, alltså att kvaliteten och ledtider försämrades. Det finns också en "tyst kunskap" i en logistikorganisation som måste överföras på ett smidigt sätt. Jag tänker då på kunskap om hur en specifik kund vill bli expedierad, sådant finns aldrig nedskrivet i något dokument.

Men analysen visade också på många fördelar med en TPL-aktör. Utöver att investeringsbehovet försvann, fanns det också en betydligt större flexibilitet i upplägget. Det skulle inte minst underlätta säsongsvariationerna, framförallt i samband med topparna inför jul, påsk och halloween.

– Där har en TPL-aktör betydligt enklare att bemanningsmässigt anpassa sig efter de svängningar vi har i vår försäljning. Vi såg även en större transparens i logistikkostnaderna med en TPL-aktör.

Logistiken är en viktig del av Cloettas verksamhet och Daniel Nyd poängterar att TPL-aktören måste vara lyhörd för deras krav och behov. Med ett lagerbehov på i genomsnitt 38 000 pallar krävs inte bara stora lokaler, utan även en logistikorganisation som hela tiden måste vara "på tårna".

– Kvalitet, ledtider och service är sådant som alltid går att förbättra och där ställer vi som krav att våra samarbetspartner arbetar aktivt. Hittills har vi haft ett mycket bra samarbete med Post Nord. Nu fortsätter vi vårt förbättringsarbete tillsammans och där är framförallt kortare ledtider i fokus.

​Cloettas logistikflöde

​1. Inleverans av varor från fabrikerna i svenska Ljungsbro och slovakiska Levice. PostNord tar emot godset, gör kontroll och lägger på lager.

​2. Varor lagras och kommer att säljas antingen som helpall eller plockpall, det vill säga enskilda kartonger.

​3. Kundorder kommer till Cloetta och skickas över elektroniskt till PostNord, med information om bland annat artikel, antal, adress och avgångsdag.

​4. PostNord expedierar kundorder och återrapportera elektroniskt till Cloetta att order är färdigexpedierad och klar för lastning.

​5. Kundorder skickas till kund, alternativt att kund hämtar varan för egen distribution.

  

Man skriver mail med Macbook

Vill du diskutera logistik?

Kontakta oss så berättar vi mer.

Kontakta oss