Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Mobilguiden

Att anpassa sin e-handelssajt till mobilen innebär så mycket mer än att göra samma sak på en mindre skärm. Mobilen används på ett helt annat sätt än en dator, vilket också innebär helt andra utmaningar. 

​1. Hastigheten

Se till så att informationen kommer snabbt, så att inte användaren fastnar på vägen mot ytterligare produktinformation eller i betalningsprocessen. Med lägre bandbredd över till exempel 3G är det särskilt viktigt att mobil- sajten är snabb.

2. Presentationen

Plocka russinen ur kakan. Ju mindre skärm, desto större krav på enkel och renodlad information. Våga utnyttja möjligheten att ha en testdriven sajt och optimera mot det alternativ som ger bäst resultat.

3. Betalningen

Undvik krångliga och säker- hetsmässigt riskfyllda krav på kreditkortsupplysningar. Minska barriärerna med att koppla personnumret till betalfunktionen eller använd klassisk fakturabetalning i stället.

4. Flödet

Ha så få steg som möjligt vid exempelvis transaktioner. Tänk noga igenom vilka steg som verkligen är nödvändiga och komprimera flödet.

5. Produktkommunikationen

Tydlighet Är A och O, liksom att kreativt utnyttja de digitala möjligheterna. Video och 3D är ett par exempel, men även kopplingen till sociala funktioner, som exempelvis nischade digitala plattformar där det finns många relevanta besökare.