Anpassa din e-handelssajt för mobilen
1. Hastighet
Se till att informationen kommer snabbt, så inte användaren fastnar på vägen mot ytterligare produktinformation eller i betalningsprocessen. Med lägre bandbredd över exempelvis 3G är det särskilt viktigt att mobilsajten är snabb.
2. Presentation
Ju mindre skärm desto större krav på enkel och renodlad information. Våga nyttja möjligheten att ha en testdriven sajt och optimera mot det alternativ som ger bäst resultat.
3. Flöde
Ha så få steg som möjligt, exempelvis vid transaktioner. Tänk noga igenom vilka steg som verkligen är nödvändiga och komprimera flödet.
4. Produktkommunikation
Tydlighet är A och O, liksom att kreativt nyttja de digitala möjligheterna. Så som video och 3D, men även kopplingen till sociala funktioner som exempelvis nischade digitala plattformar där det finns många relevanta besökare.
5. Betalning
Undvik krångliga och säkerhetsmässigt riskfyllda krav på kreditkortsupplysningar. Minska barriärerna med att koppla personnumret till betalfunktionen eller använd klassisk fakturabetalning i stället.