Talare – Retail Day september 2024
Programledare
Ellinor Persson
Ellinor Persson en av Sveriges mest rutinerade programledare med cirka 1000 direktsändningar bakom sig på SVT, TV3, TV4+, Kanal5 och P3. Ellinor har också jobbat som tv-journalist på flertalet produktionsbolag i Sverige. Ellinor har modererat PostNord Retail Day sedan hösten 2021.
Faktorerna som påverkar branschen mest just nu
Inledande samtal
Marie Rudolfsson – Affärsområdeschef Paket, PostNord
Marie Rudolfsson är affärsområdeschef för Paket på PostNord och har jobbat inom detaljhandeln i hela sitt yrkesverksamma liv. Hon är utbildad ekonom och innan PostNord har hon under många år jobbat som affärscontroller på både ICA och Apoteket. På Apoteket har Marie varit chef för affärsenheten Vård med fokus på B2B, men merparten av tiden jobbade hon inom retail som försäljningschef och som Affärschef Butik. Hon har ett stort intresse för kundbeteenden, retail och ledarskap och har jobbat mycket med omnifrågor, kunderbjudande och driftsfrågor samt även drivit många förändringsarbeten.
Hur har e-handeln utvecklats under årets andra kvartal?
Jan Jakobsson – Chef Digital och Partner, Affärsområde Paket, PostNord
Jan Jakobsson, Chef Digital Partner på PostNord, driver transformationsfrågor med PostNords kunder och partners med målet att förenkla och utveckla e-handelsaffären för alla parter. Hans fokus ligger på det digitala ekosystemet och sista-milen-logistiken, det vill säga logistiken från onlineköp till leverans. Han arbetar både operativt och taktiskt mot kunder och partners kopplat till transportsystem, e-handelsplattformar, fraktalternativ, affärssystem och mycket mer. Jan har många års erfarenhet inom e-handel, merparten hos PostNord men även en tid hos It-bolaget Pulsen Retail, och är också talesperson för PostNords E-barometern.
Jonas Arnberg – E-handelsexpert
Jonas Arnberg har arbetat med analys av den svenska handeln hela sin karriär och har roller på sin meritlista så som vd på HUI, chefsekonom på Svensk Handel och seniorkonsult på Prime & United Minds. Idag driver Jonas Arnberg bland annat startupen Shopadviser med ambitionen att bygga den digitala handelns möjligheter med den fysiska handelns fördelar.
Håll koll på den gäckande konsumenten!
PGM #1 Vad händer med konsumenterna när konjunkturen skiftar?
Erik Modig – Doktor och forskare Handelshögskolan I Stockholm, författare och föreläsare
Erik Modig är doktor och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, författare och expert på konsumentpsykologi, reklamstrategi och kommunikation. Med en fot i konsten och en i marknadsföring inspirerar Erik Modig till vad krävs för att skapa kommunikation som lockar konsumenter.
PGM #2 Kunden i centrum – är det något vi bara säger?
Helén Rigamonti – Författare, föreläsare och utbildare inom kundupplevelser
Med 25 års erfarenhet som ledare inom olika organisationer har författaren Helén Rigamonti framgångsrikt förbättrat kundupplevelser under en lång karriär. Hennes breda kompetens som ledare, föreläsare, och rådgivare genomsyrar allt hon gör med en passion för customer experience (CX). Hon är just nu aktuell med boken Customer Experience Management på svenska – ”Att leverera rätt kundupplevelse” som är nominerad till årets marknadsföringsbok 2024.
PGM #3 Förändrat konsumentbeteende ur e-handlarens perspektiv
Meta Persdotter – Vd för Coop Butiker och Stormarknader
Meta har jobbat inom detaljhandeln i många år i branscher som inredning, sport och mat. Drivit innovation och utveckling i alla kanaler och tidigt utvecklat digital handel och obemannade butiker. Sedan juni 2021 är hon vd för Coop Butiker & Stormarknader
Nils Rylén – Marknadschef Polestar Sverige
Nils Rylén har 25 års erfarenhet av att bygga varumärken och generera försäljning, både i Norden och globalt. En kommersiell och resultatorienterad marknadsförare, med en magisterexamen i marknadsföring och erfarenhet från både kund- och byråsidan. Han har omfattande erfarenhet av att växa affärer med varumärken inom såväl den traditionella handeln som online. År 2021 och 2023 blev Nils Rylén utsedd till Sveriges Bästa Marknadschef inom bilkategorin av tidningen Resumé.
Mikael Meijer – Affärsenhetschef e-handel, Apoteket AB
Mikael är en framstående ledare och entreprenör med en gedigen bakgrund inom e-handel, retail och digitala marknadsplatser både i Europa, USA och Asien. Som expert inom området har han utvecklat strategier för att maximera online-närvaro och konverteringsoptimering (CRO) med en betoning på vikten av att använda data som beslutsgrund och hur man kan dra nytta av ny teknik och digitala trender för att driva tillväxt.
PGM #4 Är influencern död?
Johannes Gustavsson – Influencerexpert
Johannes Gustavsson är kommunikationsspecialisten med ett särskilt intresse för sociala medier, influencer marketing och ungdomskommunikation, som vänder sig till företag, organisationer och offentliga verksamheter som bättre vill förstå det ständigt föränderliga digitala medielandskapet.
Vägen till lönsam second hand
PGM #1 Var finns näringen till den hållbara affären?
Andreas Anderholm Pedersen – Sustainability manager, GIAB Nordic AB
Andreas Anderholm Pedersen är hållbarhetschef på GIAB – en pionjär inom cirkulär ekonomi sedan 2012. Utöver sin roll på GIAB har Andreas även varit ordförande i Delegationen för cirkulär ekonomis expertgrupp för återbruk, medlem i den tekniska kommitteen som tagit fram nya standarder för cirkulär ekonomi och är nu ordförande i Hållbar e-handel och svensk handels arbetsgrupp för recommerce.
PGM #2 Kom igång med din second hand-försäljning!
Karin Rehnberg – Vd och medgrundare Revive Retail
Men en passion för cirkulära affärsmodeller och över 15 års erfarenhet av e handel, hållbarhet, produktutveckling medgrundade Karin Revive, tjänsten som hjälper e-handlare att ta del av den snabbt växande begagnatmarknaden.
PGM #3 Nyckeln till cirkulär lönsamhet?
Malva Carlsson – Regeneration lead, Houdini Sportswear
Sedan 2021 leder Malva Carlsson resan mot ett cirkulärt och regenerativt ekosystem på Houdini Sportswear, ett progressivt och snabbt växande svenskt outdoor-varumärke.
PGM #4 Jakten på nya affärsmöjligheter – hur Stadium klev in skiduthyrarbranschen
Daniel Löfkvist – COO och Vice president, Stadium Group
Daniel Löfkvist startade resan på Stadium 2001 i fysisk butik. Den absolut bästa skolan och på den tiden fanns i stort sett ingen e-handel utan mötet med kunden skedde i våra butiker.
Stadiumresan har sedan gått via Danmark, vårat servicekontor i Norrköping och sedan 14 år tillbaka utgår jag ifrån Stockholm och vårat kontor där. Har innehaft en rad olika roller inom koncernen som exempelvis landschef & som VD för Stadium Outlet och nu sedan 3 år tillbaka är jag Operativ chef och Vice VD för koncernen.
Det innebär att ingen dag är den andra lika och ansvaret ligger i en rad olika delar, men det är efter 23 år i bolaget fortfarande fantastiskt roligt att gå till arbetet.
Hur bygger vi en hållbar och motståndskraftig infrastruktur?
PGM #1 Hur rustar vi inför 2030 – året då e-handeln blir större än butikshandeln?
Fredrik Strömblad – Affärsområdeschef logistik, PostNord
Fredrik Strömbkad är affärsområdeschef för Logistik på PostNord. Han har arbetat inom transport- och logistikbranschen i nästan hela sitt yrkesverksamma liv. Han är utbildad ekonom och innan PostNord har han under många år arbetat inom andra större transportföretag. Fredrik gillar logistik och transporter baserat på tempot och tjusningen av att leverera resultat ocjh nöjda kunder, varje dag.
Tina Thorsell – Samhällspolitisk chef, Transportföretagen
Tina Thorsell leder branschorganisationen Transportföretagens avdelning med ansvar för branschfrågor, näringspolitik, transportjuridik och kommunikation. Övergripande fråga är sektorns gröna omställning med ett stort fokus på drivmedel och elektrifiering. Tina har tidigare varit kommunikationschef för branschorganisationer som Svensk Handel och Sveriges åkeriföretag.
Henrik Ekelund – Enhentschef näringspolitik, Svensk Handel
Sedan drygt ett år enhetschef näringspolitik hos Svensk Handel. Tidigare Näringspolitisk expert med ansvar för bland annat transport och infrastruktur inom samma organisation. Dessförinnan mångårig bakgrund inom politiken.
PGM #2 Täpp till säkerhetsluckorna INNAN cyberattacken
Jan Olsson – Kriminalkommissarie och internationell cybersäkerhetsexpert
Med mer än tre decennier inom polisen och hela 15 år specialiserad på nätrelaterade brott är Jan O Olsson en av de mest respekterade experterna inom området för cyberbrottslighet och internetrelaterad brottslighet. Från att ha varit med och grundat Nationellt Bedrägericentrum till att vara verksamhetsutvecklare på SC3, har Jan ständigt arbetat för att förstärka samhällets försvar i den ständigt föränderliga världen av cyberbrottslighet.
Alexis Larsson – Säkerhetschef PostNord
Alexis Larsson äri grunden yrkesmilitär och har sedan 2011 jobbat med säkergetsreleterade frågor på PostNord. Idag tillhör han ledningsgruppen för kundsupport.
Petter Fahlström – COO Truesec Detect
Petter är COO för Truesec Detect och har över 25 års erfarenhet av IT, både från leverantörs- och kundsidan. Han spelar en central roll i utvecklingen av Truesecs tjänster och kompetenser. Han är även en uppskattad rådgivare med en stark drivkraft att skydda organisationer och bekämpa cyberattacker från kriminella nätverk.
Inspiration framåt
Ellos framgångsresa från postorder till e-handel
Mathias Parkhagen – Director of operations, ELLOS GROUP
Mathias Parkhagen är en erfaren ledare med gedigen erfarenhet inom supply chain management i detaljhandelsindustrin. På Ellos Group ansvarar han för sjöfrakt, tull, lagerhantering, distribution, kundservice och kundinsikter med tidigare erfarenhet från bland annat Proflow, Bring, Nelly, DHL.
Reflektioner – vad tar vi med oss?
Marie Rudolfsson – Affärsområdeschef Paket, PostNord
Marie Rudolfsson är affärsområdeschef för Paket på PostNord och har jobbat inom detaljhandeln i hela sitt yrkesverksamma liv. Hon är utbildad ekonom och innan PostNord har hon under många år jobbat som affärscontroller på både ICA och Apoteket. På Apoteket har Marie varit chef för affärsenheten Vård med fokus på B2B, men merparten av tiden jobbade hon inom retail som försäljningschef och som Affärschef Butik. Hon har ett stort intresse för kundbeteenden, retail och ledarskap och har jobbat mycket med omnifrågor, kunderbjudande och driftsfrågor samt även drivit många förändringsarbeten.