Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Talare – Retail Day oktober 2023

Den 3 oktober arrangerar vi digitala sändningen Retail Day med intressanta samtal, insikter och analyser från e-handelsbranschen. Här kan du läsa om våra talare.

Ellinor Persson – Moderator

Ellinor Persson en av Sveriges mest rutinerade programledare med cirka 1000 direktsändningar bakom sig på SVT, TV3, TV4+, Kanal5 och P3. Ellinor har också jobbat som tv-journalist på flertalet produktionsbolag i Sverige. Ellinor har modererat PostNord Retail Day sedan hösten 2021.

Anna-Maria Petisme – Doktorand i företagsekonomi INSIDR, Jönköpings International Business School

Anna-Maria Petisme arbetar som doktorand vid INSIDR, en forskarskola som ska öka kunskap och kompetens inom svensk detaljhandel. Doktorandprojektet är en monografi med syfte att förstå hur svenska e-handlare upplever produktreturers påverkan på deras affär. Bakgrunden till forskningen är den till synes obegripliga hanteringen av produktreturer inom mode-e-handeln i Sverige idag där returgraden ligger på mellan 40–60 procent. Forskning visar dessutom att returer har en negativ inverkan på både företagens lönsamhet och miljön.

Torkel Öhman – CTO, Amanda AI

Torkel Öhman är medgrundare och CTO på SaaS-bolaget Amanda AI, ett bolag som lanserade sin AI-motor för över 5 år sedan. Innan dess så var han med och drev upp en av Europas största e-handlare, där han bland annat arbetade i rollen som Analyschef. Torkel brinner för teknik, AI och automatiseringar.

Marie Rudolfsson – Affärsområdeschef Paket, PostNord

Marie Rudolfsson är Affärsområdeschef för Paket på PostNord och har jobbat inom detaljhandeln i hela sitt yrkesverksamma liv. Hon är utbildad ekonom och innan Postnord har hon under många år jobbat som Affärscontroller på både ICA och Apoteket. På Apoteket har Marie varit chef för Affärsenheten Vård med fokus på B2B, men merparten av tiden jobbade hon inom retail som Försäljningschef och som Affärschef Butik. Hon har ett stort intresse för kundbeteenden, retail och ledarskap och har jobbat mycket med omnifrågor, kunderbjudande och driftsfrågor samt även drivit många förändringsarbeten.

Mats Fischerström och Axel Lindgren – E-Commerce Evangelists, nShift

Mats Fischerström och Axel Lindgren arbetar under namnet Mats&Axel som E-Commerce Evangelists på nShift. De använder sina gemensamma erfarenheter från bland annat e-handelslogistik, teknik och affärsutveckling för att hjälpa e-handlare, transportörer och andra branschaktörer med kundresa och leveransupplevelse. Mats&Axel är flitigt anlitade som föreläsare och inspiratörer både i Sverige och internationellt, och driver även Sveriges största e-handelsvlogg där de med kameran i högsta hugg ger sig ut i verkligheten för att belysa olika aspekter av e-handeln.

Susanne Holmström – Vd, NetOnNet

Susanne Holmström är en engagerad ledare med en stark passion för kundupplevelse, digitalisering och hållbarhet. Sedan hösten 2018 är hon vd för NetOnNet, men har ända sedan 1999 varit en pionjär inom e-handel och en utpräglad omnikanalsaktör. Med mod, tydlighet och hållbarhet som ledord tar Susanne och NetOnNet kundens förändrade krav på allvar och vidareutvecklar bolaget för framtiden. Susannes har bland annat studerat på Handelshögskolan i Göteborg, jobbat med telecom i 12 år i olika roller inom både B2C och B2B och dessutom ett par år inom försäkringsbranschen som privatmarknadschef på Trygg Hansa. Hon sitter även som styrelseledamot i bolag som Bubbleroom, Blomsterlandet och Svensk Handel.

Jackie Kothbauer – Affärsfuturist och keynote speaker

Jackie Kothbauer är en av världens främsta digitala futurister och satte fenomenet ’influencer’ på kartan i Sverige år 2010 med sin bok MEDIABABE. Hon är en av Nordens första Linkedin Influencers och har utsetts till en av Sveriges 100 bästa föreläsare tre år i rad av Event Effect AB (2018, 2019, 2020). Jackie brinner för att göra alla människor nätsmarta. Med underhållande filmklipp och pedagogiska exempel förklarar hon stora teknikskiften och kraven på förändring i olika branscher.

Carin Blom – Konsult inom marknads- och konsumentinsikter, Blomstrande insikter

Carin Blom har lång erfarenhet inom detaljhandelsanalys och har tidigare arbetat med alltifrån strategi, omvärldsbevakning och konsumentinsikter på PostNord. Idag är hon egen konsult inom framför allt marknad, kund och konsumentinsikter och hjälper företag att djupdyka och förstå sina kunder bättre för att kunna ta vassare beslut och skapa bättre affärer.

Jan Jakobsson – Chef Digital Partner, AO Paket, PostNord

Jan Jakobsson, Chef Digital Partner på PostNord, driver transformationsfrågor med PostNords kunder och partners med målet att förenkla och utveckla e-handelsaffären för alla parter. Hans fokus ligger på det digitala ekosystemet och sista-milen-logistiken, det vill säga logistiken från onlineköp till leverans. Han arbetar både operativt och taktiskt mot kunder och partners kopplat till transportsystem, e-handelsplattformar, fraktalternativ, affärssystem och mycket mer. Jan har många års erfarenhet inom e-handel, merparten hos PostNord men även en tid hos It-bolaget Pulsen Retail, och är också talesperson för PostNord E-barometern.

Naznoush Habashian – Hållbarhetschef, PostNord

Naznoush Habashian är PostNord Sveriges hållbarhetschef. Hon har bland annat arbetat på Försvarsmaktens högkvarter där hon hunnit vara ansvarig för forskning och utveckling inom miljö- och energifrågor, miljöchef och slutligen hållbarhetschef. Hon har varit ansvarig och Sveriges sakkunniga för en rad olika internationella hållbarhetsfrågor. Hon är en flitig debattör och föreläsare inom hållbarhet och ledarskapsfrågor och har deltagit i bland annat Kulturbygget som är Riksbyggens nya program om företagskultur, Karriärpodden och podden Nexer Women for tech.

Vanessa Lindblad – Manager, entreprenör och egenföretagare, CAIA Cosmetics, Àvora, Tourn Agency

Vanessa Lindblad har beskrivits som "kvinnan bakom Bianca Ingrosso", då hon som influencermanager såg den enorma potential som Bianca Ingrosso hade på sociala medier. Tillsammans startade de skönhetsvarumärket Caia Cosmetics, vars framgångsresa vi under våren har kunnat följa i dokumentärserien Imperiet Bianca. Idag har Vanessa lämnat Caias styrelse och har en mer passiv roll i företaget. Tillsammans med Bianca Ingrosso driver hon även nyligen lanserade modevarumärket Àvora.

Ola Ringström – Ledarskapskonsult, ORCAB

Ola är konsult inom ledarskapsrådgivning och har mångårig erfarenhet av framgångsrikt ledarskap inom IT/Software. Han har jobbat med bolag så som SAS Institute Sverige, Qlik, Oracle och IBM och har byggt upp och drivit starka ledningsgrupper och säljorganisationer. Med fokus på ledarskap både i hög- och lågkonjunktur har Ola visat på vikten av ett tydligt och engagerade ledarskap över tid.

Madelene Törnblom – Grundare och CEO, Maya Delorez

Madelene Törnblom är vd och grundare av Maya Delorez, ett D2C-varumärke som säljer sportiga ridkläder och tillbehör som hon själv designar. Företaget grundade Madelene som 21-åring utan någon tidigare erfarenhet eller utbildning inom området. Hennes ambition har varit densamma sedan starten; att skapa ett internationellt etablerat varumärke. Nu är hon på god väg. Efter bara fyra år omsätter Maya Delorez över 100 miljoner kronor, har kunder i över 80 länder och ett växande community på sociala medier med närmare 200 tusen följare. Allt detta har hon åstadkommit genom organisk tillväxt och utan en krona i externt kapital.

Alma Riihelä – Commercial Lead Nordics, Sellpy

Alma Riihelä leder det nordiska teamet på Sellpy, Nordens största second hand-e-handel. Sellpy grundades 2014 med målet att underlätta för människor att leva cirkulärt. De gör det enkelt att både handla och sälja second hand. Sellpys kunder behöver bara packa ner allt som de inte längre använder i en Sellpypåse som hämtas upp hos dig. Sedan sorterar och kvalitetssäkrar Sellpy varorna och ser till att de får en chans att hitta nya hem. Idag har Sellpy ett sortiment med över 2 miljoner kvalitetssäkrade varor och har, tillsammans med sina kunder, redan gett över 17 miljoner varor ett nytt liv.

Peter Hietala – Grundare, Easycom

Peter Hietala är grundare för Easycom som erbjuder tjänster för en lönsammare e-handel. Han har över 28 års erfarenhet inom e-handel och logistik. Under 10 års tid jobbade Peter på Centrio med Ikeas globala distribution och innovation. Han har även haft rollen som Global Distribution Manager Online på H&M och jobbat på Schenker Privpak.

Alex Baker – Global retailstrateg och serieentreprenör

Alex Baker är en global retailstrateg, serieentreprenör och ängel. Idag är han principal på Nordic Retail Hub, en plattform för det nya ekosystemet inom retail. Alex erbjuder kunskap, inspiration och verktyg för retailers och jobbar som rådgivare för ledningsgrupper och styrelser på bolag så som NK, Berghs, Adidas, Tre, Burberry, American Dream och New Murabba. Han är framröstad som den ledande detaljhandelsexperten i Norden och finns med på flera globala topplistor och utmärkelser. Alex är också en frekvent talare och moderator och samarbetar med några av branschens viktigaste konferenser och plattformar så som NRF, The Retail Summit, ShopTalk, E-Tail Nordic och Retail Tech.

Klara Adolphson – Kaospilot och ledarskapsexpert, Innovation Leadership Group Stockholm

Klara Adolphson är kvinnan som får saker att hända. Hon föreläser, utbildar och skriver böcker om organisationsutveckling och ledarskap. Klara är vd och grundare av Innovation Leadership Group 2021 och är utbildad på den danska högskolan Kaospiloterna. Hon har mer än 20 års erfarenhet av att stötta chefer och organisationer att bli mer förändringskompetenta. I sina föreläsningar utgår Klara Adolphson från kundens behov av att navigera i komplexitet och framgångsrika förändringsprocesser. Hon brinner för att lära företag och organisationer att utveckla både ledarskap och kultur.

Johan Lindström – Strategic supply chain och retail lead, Worldfavor

Johan Lindström är strategic supply chain och retail lead på hållbarhetsplattformen Worldfavor och har en lång erfarenhet av hållbar affärsutveckling inom flera olika branscher. Innan han började sin tjänst på̊ Worldfavor hade han flera olika roller på̊ H&M som innefattade bland annat utveckling av nya affärsmodeller och implementering av koncept som för att driva hållbarhet på̊ ett engagerande och trovärdigt sätt. Utöver detta är Johan ordförande i ledningsgruppen för utbildningen Cirkulär affärsutveckling vid IHM Business School.