Gick inte peaken som planerat?
Så här kan du tackla dina logistiska utmaningar – och minska stresspåslaget inför nästa högsäsong.
Ibland går det inte som man tänkt sig. Reklamkampanjen kommer igång för sent, packningen saknar struktur, logistiken krånglar.
Tershine, ett företag som tar fram och säljer bilvårdsprodukter, har vuxit explosionsartat de senaste åren. 2023 hade man en tillväxt på 50 procent, och Black Friday-kampanjen förde med sig en sådan extrem beställningsvolym att man helt enkelt inte hann få ut paketen i tid.
Inför 2024 gick man igenom allt, optimerade sina utrymmen, skapade smarta packflöden för att minimera spring, och tog höjd för eventuella uteblivna leveranser.
Pierre Nordström, kommersiellt ansvarig på Tershine, minns med fasa hur man brukade packa på pall innan övergången till lastvagnar.
– Nu sparar vi flera timmar om dagen på att kunna flytta godset i lokalen utan palldragare samt att vi slipper plasta pallar som vi gjort tidigare år, säger Pierre.
Tershine har som utpräglad marknadsstrategi att bara sänka priserna två gånger om året – under påsk och Black Week.