Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

PostNord hjälper Mumintrollet ut i världen

Författaren Tove Janssons Muminfigurer pryder allt från muggar till handdukar hos kunder i hela världen tack vare e-handel och en skräddarsydd lösning inom tredjepartslogistik.

Den finska sagofiguren Mumin och hans vänner fortsätter sitt fenomenala segertåg över världen. Förra året omsatte MoominCharacters 700 miljoner euro och efterfrågan på Muminprylar har vuxit kraftigt de senaste tio åren.

Sedan drygt ett år tillbaka finns Mumin som e-handel och på centrallagret som sköts av PostNord finns 800 olika artiklar som väntar på att skeppas ut i världen. Storbritannien, Norden, USA och Sydkorea är några av de största marknaderna och särskilt snabbt växer Mumin i Asien.

Jonas Forth är vd för Moomin.com och menar att e-handeln har underlättat Muminprodukternas spridning.

– Det är bara att gå in på moomin.com och välja och betala. Direkt när det är klart går en order iväg till PostNord, som plockar ihop ordern och märker upp den med mottagarens namn och adress innan den skeppas iväg med lastbil, flyg eller båt.

I valet av logistikpartner för e-handeln berättar Jonas Forth att företaget tittade på tre saker:

– Vem kan både hålla lager åt oss, paketera och sedan leverera? Och vem kan göra det både globalt och kostnadseffektivt? Svaret blev PostNord.

En förklaring till framgångarna för Mumin Characters, menar Jonas Forth är att produkterna förblivit trogna mot författarinnans ursprungsmaterial:

– Varumärket och karaktärerna har inte blivit urvattnade eftersom man inte använt sig av något annat material än det som Tove Jansson själv har skapat. Muminböckerna har översatts till mer än 50 olika språk och många läsare känner att de kanske vill ha en mugg, en lampa eller en handduk med Muminmotiv, säger han.

Fakta

​Företaget MoominCharacters, som licensierar Muminprodukterna, grundades redan på 1950-talet av författarinnan själv.
​De senaste tio åren har efterfrågan på Mumin-produkter vuxit med närmare 600 procent. 
​Förra året omsatte MoominCharacters 700 miljoner euro 

​Centrallagret ligger i Åbo och sköts av PostNord och omfattar 800 artiklar. Allt lagras och packas i Åbo och distribueras därifrån till utlandet.Till Asien och Nordamerika går produkterna med flyg men inom Europa och Norden går varorna med vägtransport.