Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

E-barometern

Pappa med bebis på höften och mobil i handen.

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

I E-barometern helårsrapport 2017 summerar vi årets som gått. Rapporten beskriver utvecklingen inom e-handeln totalt sett och per bransch. Där beskrivs även leveransönskemålen, omnikanalsbeteendet och import/export under året.

Några slutsatser från rapporten:

  • E-handeln ökade under fjärde kvartalet med 19 procent. Starkast tillväxt visade heminredning och möbelsegmentet som ökade med hela 28 procent under sista kvartalet.  

  • Helåret landade på en tillväxt om 16 procent, vilket innebär att e-handeln nu omsätter 67 miljarder kronor.

  • De mest populära produkterna att shoppa på nätet är mode, mediavaror och skönhet och hälsoprodukter.

  • Företagens omnimognad har ökad jämfört med i fjol, men det är fortfarande en bra bit kvar på en hel del områden, bland annat att personalisera erbjudanden i alla kanaler .

Du kan ladda ner rapporten på den här sidan, och får sedan alla våra e-handelsrapporter direkt när de släpps.

Om E-barometern

E-barometern publiceras en gång per kvartal. Den innehåller siffror över e-handelns omsättning och tillväxt tillsammans med undersökningar bland konsumenter och e-handelsföretag kring olika teman. E-barometern baseras på information som samlats in från svenska detaljhandelsföretag med försäljning över internet (både från kedjor och renodlade e-handelsföretag).

Rapporten baseras också på ett antal konsumentundersökningar som har genomförts med hjälp av Kantar Sifos webbpanel. Alla undersökningar är gjorda med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år. Webbundersökningarna är representativa för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. I löptexten benämns dessa oftast som konsumenterna eller svenskarna. Mer information om undersökningarna hittar du i metodavsnittet i rapporten.

E-barometern

Ladda ner senaste E-barometern. Därefter skickar vi nya e-handelsrapporter till dig direkt när de släpps.