Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

E-barometern

Äldre dam med mobil, sittandes i en stol.

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

E-barometern Q1 2018 har temat e-handel över gränserna och lojalitet. Hur svenska konsumenter shoppar från utländska e-handelsbutiker och hur långt företagen har nått i sin expansion. Givetvis får du även reda på utvecklingen under första kvartalet för svensk e-handel totalt sett och per bransch. 

Några slutsatser från rapporten:

  • Helåret 2017 landade på en tillväxt om 16 procent, vilket innebär att e-handeln omsätter 67 miljarder kronor.  

  • E-handeln visade en stark tillväxt under första kvartalet 2018. Starkast tillväxt visade livsmedelshandeln följt av sporthandeln och möbelbranschen. Läs rapporten för att se hur starkt det gick. 

  • De mest populära produkterna att shoppa på nätet är mode, skönhet och hälsoprodukter samt böcker.

  • Svenskarna handlar helst från Kina (även om andelen minskat från nivåerna i fjol), Tyskland och Storbritannien. Främst är det modevaror och småelektronik som vi shoppar från utlandet, men det är faktiskt bil,- båt,- och MC-tillbehörsmarknaden som har störst andel av sin försäljning från utlandet.  

Du kan ladda ner rapporten på den här sidan, och får sedan alla våra e-handelsrapporter direkt när de släpps.

Om E-barometern

E-barometern publiceras en gång per kvartal. Den innehåller siffror över e-handelns omsättning och tillväxt tillsammans med undersökningar bland konsumenter och e-handelsföretag kring olika teman. E-barometern baseras på information som samlats in från svenska detaljhandelsföretag med försäljning över internet (både från kedjor och renodlade e-handelsföretag).

Rapporten baseras också på ett antal konsumentundersökningar som har genomförts med hjälp av Kantar Sifos webbpanel. Alla undersökningar är gjorda med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år. Webbundersökningarna är representativa för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. I löptexten benämns dessa oftast som konsumenterna eller svenskarna. Mer information om undersökningarna hittar du i metodavsnittet i rapporten.

E-barometern

Ladda ner senaste E-barometern. Därefter skickar vi nya e-handelsrapporter till dig direkt när de släpps.