Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

E-barometern

Tjej med rött hår och blå mössa.

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

I E-barometern Q3 2017 djupdyker vi i julhandeln. Rapporten beskriver hur mycket svenskarna kommer att julhandla för, hur och vad de kommer att julhandla, samt hur företagen rustar sig inför julen.

Några slutsatser från rapporten:

  • E-handeln ökade under tredje kvartalet med 15 procent. Starkast tillväxt visade barnartiklar och leksaker (25 procent) samt bygghandeln (22 procent).

  • Svenskarna spås handla julklappar för cirka 6,4 miljarder kronor i år.

  • Böcker, kläder och leksaker är de mest handlade julklapparna.

  • 63 procent av företagen tror att deras julhandelsförsäljning kommer att öka i år.

Du kan ladda ner rapporten på den här sidan, och får sedan alla våra e-handelsrapporter direkt när de släpps.

Om E-barometern

E-barometern publiceras en gång per kvartal. Den innehåller siffror över e-handelns omsättning och tillväxt tillsammans med undersökningar bland konsumenter och e-handelsföretag kring olika teman. E-barometern baseras på information som samlats in från svenska detaljhandelsföretag med försäljning över internet (både från kedjor och renodlade e-handelsföretag).

Rapporten baseras också på ett antal konsumentundersökningar som har genomförts med hjälp av Kantar Sifos webbpanel. Alla undersökningar är gjorda med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år. Webbundersökningarna är representativa för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. I löptexten benämns dessa oftast som konsumenterna eller svenskarna. Mer information om undersökningarna hittar du i metodavsnittet i rapporten.

E-barometern

Ladda ner senaste E-barometern. Därefter skickar vi nya e-handelsrapporter till dig direkt när de släpps.