Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

E-barometern

En pojke vid ett bord tillsammans med en äldre man.

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Temat för E-barometern Q2 2018 är konsumentdriven logistik. Hur får svenska konsumenter sina leveranser och vad är drivkrafterna bakom beteendet. Dessutom inför vi ett nytt tema, nämligen om Artificiell Intelligens (AI), och om dess påverkan på retailbranschen. Givetvis får du även reda på utvecklingen under andra kvartalet för svensk e-handel totalt sett och per bransch.

Några slutsatser från rapporten:

  • Helåret 2017 landade på en tillväxt om 16 procent, vilket innebär att e-handeln omsätter 67 miljarder kronor. Prognosen för 2018 är att e-handeln kommer att omsätta 77 miljarder kronor.

  • E-handeln visade en något lägre tillväxt än under första kvartalet i år. Återigen är det livsmedelsbranschen som visade den starkaste tillväxten följt av möbelbranschen och sporthandeln. Läs rapporten för att se hur starkt det gick.

  • De mest populära produkterna att shoppa på nätet är mode, skönhet och hälsoprodukter samt böcker.

  • Nu har det återigen skett ett skifte när det gäller varifrån vi handlar. Konsumtionen från Kina har sjunkit drastiskt, medan Tyskland och Storbritannien har gått om.

  • Konsumentmakten fortsätter att öka. Allt fler konsumenter vill kunna påverka hur de ska få sina varor. Nu drivs inte längre e-handeln bara av låga priser och ett stort utbud utan i allt större utsträckning av bekvämlighet.

Du kan ladda ner rapporten på den här sidan, och får sedan alla våra e-handelsrapporter direkt när de släpps.

Har du frågor om rapporten eller vill ge feedback? Mejla gärna ebarometern@postnord.com.

Om E-barometern

E-barometern publiceras en gång per kvartal. Den innehåller siffror över e-handelns omsättning och tillväxt tillsammans med undersökningar bland konsumenter och e-handelsföretag kring olika teman. E-barometern baseras på information som samlats in från svenska detaljhandelsföretag med försäljning över internet (både från kedjor och renodlade e-handelsföretag).

Rapporten baseras också på ett antal konsumentundersökningar som har genomförts med hjälp av Kantar Sifos webbpanel. Alla undersökningar är gjorda med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år. Webbundersökningarna är representativa för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. I löptexten benämns dessa oftast som konsumenterna eller svenskarna. Mer information om undersökningarna hittar du i metodavsnittet i rapporten.

E-barometern

Ladda ner senaste E-barometern. Därefter skickar vi nya e-handelsrapporter till dig direkt när de släpps.