Konsumentstatistik inom e-handel – november 2024
Enligt E-barometerns månadsundersökning har 82,5 procent av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år e-handlat under november månad, vilket är en ökning med 1,9 procentenheter jämfört med november 2023. Black Week lyfter försäljningen, vi ser en ökning med över åtta procent för de som e-handlat jämfört med oktober. 9 av 10 i åldern 30-49 år har e-handlat under denna kampanjintensiva månad och bland kvinnor i denna ålderskategori svarar över 96 procent att de e-handlat.
Under november uppgav konsumenterna att de i genomsnitt spenderade 2 836 kr per person online från svenska e-handlare. Det är en ökning med 2 procent jämfört med samma period föregående år. Black Week påverkar månadens försäljning starkt då fler handlar samt till ett högre belopp än vanligt, i jämförelse med oktober ökar snittbeloppet med 43,7 procent.
Männen spenderar i regel mest på e-handel men analyserat på ålder och kön var det kvinnor i åldern 30-49 år som spenderade högst belopp, de e-handlade för 3 370 kr under november. Utöver det handlade de för 1 475 kr från utländska e-handlare.