Konsumentstatistik inom e-handel – januari 2025
Enligt E-barometerns månadsundersökning har 74,1 procent av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år e-handlat under januari månad, vilket är en ökning med 0,6 procentenheter jämfört med januari 2024. Det är den yngre målgruppen i åldern 18-29 år samt kvinnor i åldern 50-64 år vars e-handel ökade jämfört med föregående år.
Efter ett intensivt slut på året med både stigande e-handelsandel och snittköp är det normalt att försäljningen sjunker i januari. Jämfört med december minskade försäljningen med 6,6 procentenheter. De som minskade sin försäljning mest var kvinnor och män i åldern 30-49 år.
Under januari uppgav konsumenterna att de i genomsnitt spenderade 2 108 kr per person online från svenska e-handlare. Det är en ökning med 8 procent jämfört med samma period föregående år. Trots en stark ökning är det hela 22,5 procent lägre än under december.
Precis som under december var det män i åldern 30-49 år som spenderade högst belopp under månaden, de e-handlade för 2 667 kr. Utöver det handlade de för 1 323 kr från utländska e-handlare, vilket är en kraftig ökning mot tidigare månad.