Konsumentstatistik inom e-handel – februari 2025
Enligt E-barometerns månadsundersökning har 74 procent av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år e-handlat under februari månad, vilket är en minskning med 0,2 procentenheter jämfört med februari 2024. Försäljningen är på ungefär samma nivå som januari, försäljningen minskade med endast 0,1 procentenhet. Det är främst de yngre i åldern 18-29 år vars e-handel minskat jämfört både med föregående år och månad.
Under februari uppgav konsumenterna att de i genomsnitt spenderade 2 041 kr per person online från svenska e-handlare. Det är en ökning med 8 procent jämfört med samma period föregående år men minskar med ca 3 procent jämfört med januari.
Det var även denna månad män i åldern 30-49 år som spenderade högst belopp under månaden, de e-handlade för 2 370 kr. Utöver det handlade de för 1 632 kr från utländska e-handlare som följer den ökande trenden senaste månaderna.